Horeca-eigenaren stoppen zelf vanwege hoge kosten en terugbetalen coronasteun
Voor horecaondernemers zijn de kosten van bijna alle producten en diensten gestegen, waaronder het legen van vuilcontainers, en de inkoop van melk én wijn. Nett Soulfood & Drinks in Apeldoorn maakt gebruik van biologische producten, waardoor een broodje nu 15 euro kost en klanten 10 euro moeten betalen voor een soepje. Klanten zeuren er niet over, maar de grens van waar de eigenaren achter staan is bereikt. Het bedrijf draait quitte en de twee eigenaren werken nu voor niets. Tegelijkertijd moet ook nog de coronasteun terugbetaald worden.
Hoge kosten doorberekenen
De hoge kosten doorberekenen lukt maar bij één op de drie horeca-eigenaren, blijkt uit onderzoek van ING. Cafés en restaurants hebben hier met name moeite mee. Te hoge prijzen kunnen namelijk leiden tot een afname van klanten. Voor hotels geldt dat doorberekening van prijzen iets makkelijker gaat. Naar verwachting stijgt het aantal horecabedrijven dat dit jaar stopt of failliet gaat flink. Belangrijke reden is de aflossing van de belastingschuld.