Horecaondernemers niet blij met veilingwebsite reserveringen
Het lijkt op Ticketswap, waar mensen kaartjes voor evenementen kunnen overkopen van andere mensen die bijvoorbeeld verhinderd zijn. Zij betalen 5 procent per transactie aan Ticketswap. Die aanpak is volgens de KHN sympathieker dan die van Appointment Trader. “Er worden schaarse reserveringen verhandeld, waarbij vooral tussenpersonen financieel profiteren.”
Snel volgeboekt
Waar het fenomeen van platforms voor de overname van reserveringen in Nederland nog vrij nieuw is, is dat in de VS al een stuk normaler. Journalist Rachel Sugar omschreef hoe zij bij meerdere platforms een reservering kon overkopen voor het erg gewilde restaurant Carbone in New York.
De tafels in dit restaurant, op goede tijden, zijn bij dit restaurant binnen een minuut al volgeboekt. Daarom worden er veel tafels aangeboden op de websites Appointment Trader en concurrent Cita Marketplace. Een koper legt ruimt 600 euro extra neer voor een reservering. Dat is enkel het recht om hier te eten, de kosten voor het diner moet daarna nog betaald worden.
Wel zijn de prijzen voor Appointment Trader in Nederland lager dan in de VS. Daarnaast lijkt het erop alsof alleen de reserveringen bij het Amsterdamse steakrestaurant Mr Porter worden verkocht. Daarnaast worden er alleen nog tafels aangeboden bij restaurant De Kas in Amsterdam.
Prijs-kwaliteit uit balans
De eigenaar van De Kas, Jos Timmer, deelt de mening van de KHN. Hij stelt dat de prijs-kwaliteitverhouding die zij hebben hierdoor in het geding komt. “Dit voelt alsof iemand je de regie van je eigen restaurant uit handen neemt, zonder dat je er iets aan kunt doen.”
Een voorbeeld van een website waar geen opslag wordt gevraagd voor het overnemen van een reservering is het Amerikaanse platform ResX. Daar mogen mensen geen geld vragen voor de reserveringen. Gebruikers van de site moeten echter wel een maandelijks bedrag van 10 dollar betalen.
Vaker reserveren
Wat wel speelt in de horecasector is de ongekende drukte bij restaurants sinds het einde van de coronacrisis. Ook reserveren mensen steeds vaker, zelfs in de eenvoudige restaurants. Die zitten vaker ruim van tevoren al vol.
De KHN adviseert restaurateurs die niet willen dat hun reserveringen worden verhandeld om in hun voorwaarden duidelijk te maken dat de reserveringen persoonlijk zijn en niet kunnen worden verkopen.