ING: “Door groot personeelstekort horeca straks geen drankje meer op terras’
Een van de oorzaken hiervoor is dat werken in de horeca niet langer de populairste baan onder jongeren is. Dit is een belangrijke groep arbeidskrachten voor de sector. Die is dan ook genoodzaakt om het werken in de horeca aantrekkelijker te maken.
Hoogste vacaturegraad
Uit cijfers van Studenten.nl, een platform waar werkgevers en werkzoekende studenten worden gematcht, blijkt dat studenten het liefst bij een callcenter werken. Dit vanwege het relatief hoge salaris en het flexibel kunnen indelen van de uren. Een callcenter job is zelfs twee keer zo populair als een bijbaan in de horeca.
De vacaturegraad in de horeca, het aantal openstaande vacatures per duizend banen, was 77 in het eerste kwartaal van 2023. Dat is de hoogste vacaturegraad van alle sectoren. Het aantal vacatures zal, met het drukke zomerseizoen in de aantocht, naar verwachting alleen maar verder toenemen.
Merkbaar voor gasten
Ook voor gasten is het personeelstekort in de horeca merkbaar. Het duurt langer voordat bestellingen worden opgenomen, drankjes worden geserveerd of gerechten worden bereid. Sommige horecagelegenheden sluiten eerder of zijn op sommige dagen zelfs helemaal gesloten.
Om de personeelsproblemen zo snel mogelijk het hoofd te bieden, doet de horeca er alles aan het werk aantrekkelijker te maken. Zo heeft brancheorganisatie KHN onlangs een campagne gelanceerd om het imago van werken in de horeca te verbeteren.
Investeren in medewerkers
Daarnaast vraagt het aantrekken van personeel ook om creativiteit van de ondernemers zelf. Horecaondernemers kunnen dat doen door studenten een goede beloning te bieden ten opzichte van andere sectoren en vooral veel flexibiliteit in het aantal te werken uren en het indelen van de uren. Ook helpt het om de sollicitatieprocedure laagdrempelig te maken en te laten zien hoe leuk het is om in de horeca te werken. Bijvoorbeeld door studenten een dag mee te laten draaien. Investeren in medewerkers is nu belangrijker dan ooit om het personeelsprobleem op te lossen en hierdoor de gasten tevreden te houden.