Dit fine dining-restaurant is in het weekend gesloten
In restaurant Doyy aan de Hoogstraat in Eindhoven werkt Yavuz met een jong team. Die willen in het weekend natuurlijk graag op stap, waardoor hij moeite had om het rooster rond te krijgen. Zo begon hij met het sluiten van het weekend tijdens de weekenden. De ondernemer geeft aan dat zijn gasten gewoon blijven komen. “Die passen zich aan onze openingstijden aan”, zegt hij tegen de Ondernemer.
Hij verwacht dat er meer restaurants zullen zijn die zijn voorbeeld gaan volgen. Hij denkt dat je niet meer de baas bent als eigenaar van een restaurant en dat uiteindelijk het personeel de gang van zaken bepaalt. Hij stelt dat horecamedewerkers waarschijnlijk wel zullen horen van de openingstijden in Doyy en verwacht dat zij hun bazen hetzelfde gaan vragen.
Evenement
Er zit nog een voordeel aan het sluiten in de weekenden, althans voor Doyy. Ze gaan een keer per maand open voor private dining. Dan wordt het restaurant afgehuurd door gasten die zelf bepalen moet hoeveel zij komen. Ze werken dus nog hoogstens een keer per maand in het weekend. Yavuz geeft aan dat zij laatst op een zaterdag een walking dinner hebben opgezet bij iemand thuis. Hij stelt dat dit alleen mogelijk is omdat zij in het weekend gesloten zijn.
Voorheen was het restaurant open van dinsdag tot en met zaterdag. Nu van maandag tot en met vrijdag. Er wordt ook een dienst meer gedraaid. Maar daar hebben de werknemers geen probleem mee. Zij vinden het volgens Yavuz erg prettig om de weekenden vrij te hebben. Die hoeven nu niet telkens elk feestje af te zeggen.
Vol restaurant
Ondanks het feit dat het restaurant op zaterdag niet meer open is, mist Yavuz deze omzet niet. Hij geeft het voorbeeld van een man die een reservering wou maken voor een vrijdag. Die zat toen helemaal vol, net zoals de zaterdag. Toen besloot de man om op een woensdag te komen. Dat is het moraal van het verhaal volgens Yavuz. Mensen komen ook buiten het weekend als ze graag willen komen.
Yavuz zorgde er wel voor dat hij de nieuwe openingstijden goed had voorbereid. Zo waren er geen reserveringen die moesten worden verplaats en ze leggen de gasten uit waarom ze de keuze maken.
Door: Nationale Horecagids