Horeca moet prijzen blijven durven doorberekenen aan klanten
Prummel verwacht dat de horecaondernemers hooguit iets meer flexibiliteit krijgen bij het terugbetalen van hun opgebouwde belastingschuld. Verder moeten zij het toch echt zelf doen. Concreet betekent dit voor velen dat zij opnieuw moeten zoeken naar kennis, kansen en inspiratie.
Hierbij is het belangrijk om creatief te blijven zijn, goed blijven te calculeren en om ondernemerschap te tonen, aldus Prummel. Zo is het van belang om de vraag te blijven stellen of er nog bespaard kan worden op de inkoop van het bedrijf of dat de gestegen kosten toch echt moeten worden doorberekend aan de klant.
Investeringsfonds geeft kansen
De Schone Zaak (DSZ), een investeringsfonds, geeft een inkijkje in hun aanpak voor de huidige problematiek rondom het ondernemerschap. DSZ is van plan om een kans te geven aan jonge, talentvolle mensen die geen geld hebben om te ondernemen, waarbij het natuurlijk gaat om rendement. Hiervoor moet er voortdurend gekeken worden naar de cijfers.
Durven doorberekenen aan klant
Volgens DSZ moeten ondernemers meer dan ooit blijven rekenen en durven doorberekenen. Zo is het bijvoorbeeld van belang dat de verkoopprijzen omhoog gaan als de gezamenlijke inkoop- en personeelskosten meer dan 65 procent van de omzet bedragen. Anders blijft er immers weinig voor de horecaondernemer over, want volgens Prummel is er eigenlijk minimaal tien procent marge nodig om investeringen te kunnen blijven doen of tegenvallers te kunnen opvangen als ondernemer.
Door: Nationale Horecagids / Eline Boer