Heropening van de horeca raakt omzetgroei supermarkten
Vorig jaar, toen de horeca zijn deuren sloot en heel Nederland thuis zat, verkochten de supermarkten meer dan anders."In de loop van mei normaliseerden de inkomsten voor supermarkten, nu is de groei er helemaal uit en daalt de omzet zelfs", aldus GfK-onderzoeker Norman Buysse.
Aanbieden weer belangrijker
Dat mensen nu minder in de supermarkt of speciaalzaak komen, ligt volgens de GfK-onderzoeker niet aan het feit dat we in de crisis minder of meer aten. “Alleen wáár we het kopen en eten verschilt”, concludeert Buysse. Op het hoogtepunt van de crisis lieten we vaker de boodschappen thuisbezorgen, we gingen ook minder vaak naar de supermarkt en andere winkels. Daar komt volgens het GfK nu weer verandering in omdat mensen nu weer naar meer verschillende winkels durven. "Nu de supermarkten zien dat de omzet terugloopt, worden de aanbiedingen voor supermarkten ook weer belangrijker”, aldus Buysse.
Speciaalzaken
De GfK-onderzoeker heeft ook een verklaring waarom de speciaalzaken goede zaken deden tijdens de lockdowns. "Enerzijds om het gemis van de beleving van lekker eten in de horeca te compenseren en anderzijds omdat we thuiswerkten en daardoor ook de kans hadden om naar de speciaalzaak te gaan."
Door: Nationale Horecagids