Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Steeds meer restaurants vragen aanbetaling door no-shows

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Steeds meer restaurants vragen aanbetaling door no-shows
Iedereen heeft het wel eens meegemaakt dat je wilt reserveren voor een restaurantbezoek, maar de zaak al helemaal vol zit. Vervelend, zeker als je er vervolgens achter komt dat een deel van die reserveringen niet eens komt opdagen. Nu ziet reserveringsplatform Resengo dat steeds meer restaurants overgaan op aanbetalingen voor reserveringen vanwege deze zogenoemde ‘no-shows’, meldt RTL Nieuws.

Een woordvoerder van Resengo, Matthijs Pet, legt uit waarom het zo vervelend is voor een restaurant als gasten niet komen opdagen. Hij stelt dat het niet alleen gaat om een lege stoel in het restaurant, maar ook verspilde mise-en-place en het teleurstellen van andere gasten spelen een belangrijke rol. Ook de Koninklijke Horeca Nederland hoort vaker van horecaondernemers dat zij hier last van hebben. De KHN kan daar geen duidelijke verklaring voor geven, maar stelt dat overmacht, een dubbele reservering of een andere (persoonlijke) redenen van invloed kunnen zijn hierop.

Daarnaast is er ook een verschil tussen de manier van reservering en de mate van niet op komen dagen. De KHN stelt dat gasten die telefonisch een reservering maken vaker komen dan gasten die online reserveren. Een woordvoerder verklaart dit met het persoonlijke contact dat je hebt wanneer er telefonisch wordt gereserveerd.

Overstappen op aanbetaling

Hierdoor hebben veel restaurants de stap gezet om een aanbetaling te vragen voor een reservering. Dat gebeurt voornamelijk bij horecaonderneming in de grote steden. Resengo, één van de grootste reserveringsplatforms in Nederland, ziet dat meer restaurants deze overstap maken. Pet stelt dat restaurants dit voornamelijk doen op drukke dagen of evenementen, zoals Pasen.

Sinds de coronapandemie moeten gasten een aanbetaling doen bij restaurant Scheepskameel in Amsterdam. Dit voerden zij in tijdens de coronapandemie, toen er maar een beperkt aantal bezoekers in het restaurant konden komen. Eén van de eigenaren is Bob Kaasenbrood. Hij stelt dat zij het daarvoor al wilden doen, ‘alleen was de drempel iets te groot’. Voorheen had het restaurant regelmatig te maken met no-shows. Of soms kwamen er van de tien mensen maar vijf opdagen.

Het restaurant krijgt veel reacties van de gasten over de aanbetaling. Sommige mensen begrijpen dat zij het invoeren, anderen reageren verontwaardigd. Kaasenbrood geeft wel aan dat deze mensen na een uitleg vaak toch wel begrip tonen voor de keuze van het restaurant.

Extra drempel

Pet geeft aan dat de aanbetaling geen perfecte oplossing is voor het probleem. Hij stelt dat mensen hierdoor een grotere drempel ervaren om een reservering te plaatsen. “Gastvrijheid wint het vaak van gezond verstand”, zegt Pet. Uiteindelijk staat de gast altijd voorop.

Niet alleen de grotere drempel speelt een rol bij restaurants om af te zien van de aanbetaling. Volgens Pet vrezen veel ondernemers ook voor slechte recensies. Hij geeft aan dat iedereen een review kan plaatsen bij een restaurant zonder dat diegene er daadwerkelijk is geweest.

Herbevestiging reservering

Naast het invoeren van een aanbetaling zijn er andere oplossingen voor dit probleem. Wat veel restaurants doen tegenwoordig is het sturen van een herbevestiging, 24 of 48 uur voor de reservering. Op die manier zien gasten de reservering opnieuw. Het is ook een mooie gelegenheid om te dubbelchecken of het aantal gasten in de reservering nog steeds klopt.

Ook heeft de KHN de Uniforme Voorwaarden Horeca (UVH) opgesteld. Op het moment dat deze worden meegenomen in de algemene voorwaarden van een restaurant, kunnen zij de extra kosten van een no-show vergalen bij de KHN. Dat kan dan bijvoorbeeld gaan om kosten voor extra personeel. De voorwaarden zijn niet verplicht, maar kunnen wel gebruikt worden door restaurants om hunzelf te beschermen tegen gasten die niet komen opdagen.

Door: Nationale Horecagids

18 november '24 ( 8:51)

Werknemers in horeca en zorg ervaren het vaakst ongewenst gedrag

Personeel in de zorg en de horeca ervaart het vaakst ongewenst gedrag op de werkvloer, bijvoorbeeld door seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden, die het heeft uitgevoerd samen met TNO. Vrouwelijke werknemers ervaren vaker ongewenst gedrag dan mannelijke werknemers.

25 oktober '24 (11:48)

Akkoord over nieuwe cao horeca: vooral meer ervaren medewerkers gaan erop vooruit

Werkgevers en vakbonden FNV en CNV hebben een overeenkomst bereikt over een nieuwe cao voor horecamedewerkers. Dat melden branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en FNV. Volgens de afspraken stijgen de lonen van werknemers in de laagste twee salarisschalen de komende twee jaar mee met het minimumloon.

23 oktober '24 ( 6:32)

Minder cafés in Nederland, maar meer restaurants en cateringbedrijven

DEN HAAG (ANP) - Het aantal cafés in Nederland is sinds 2007 met bijna een derde afgenomen. Wel kwamen er een stuk meer restaurants en bedrijven in de eventcatering bij, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers.

09 oktober '24 (10:48)

Nationale Krokettendag

Een van de meest iconische Nederlandse snacks verdient natuurlijk een eigen dag. Daarom is het op 9 oktober Nationale Krokettendag in Nederland. Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten kroketten te vinden. Of je nou houdt van een traditionele vleeskroket of een vegetarische variant maakt niet uit. Op 9 oktober eren we de verrukkelijke kroket. 

07 oktober '24 (13:02)

Michelin- en groene sterren uitgereikt aan deze toprestaurants

De Librije in Zwolle is het enige restaurant in Nederland dat drie Michelinsterren mag voeren. Jonnie en Thérèse Boer kregen maandag in Maastricht voor het twintigste jaar de hoogste onderscheiding in het restaurantwezen toegekend. De eerste keer dat de chef-kok van De Librije een ster kreeg was in 1993.

07 oktober '24 ( 6:04)

Welke restaurants krijgen er een Michelin- of groene ster bij?

Op de horecavakbeurs BBB in Maastricht wordt maandag bekendgemaakt welke restaurants een Michelinster (erbij) krijgen. De sterren zijn een erkenning voor chefs die op hoog gastronomisch niveau koken.

05 september '24 (13:00)

Kaas-pizza dag

Pizza is een van de meest geliefde gerechten wereldwijd, en de eenvoud van een kaas-pizza staat centraal in deze culinaire favoriet. Kaas-pizza dag is een dag waarop we de pure, onweerstaanbare smaak van kaas op een knapperige pizzabodem vieren. Deze dag is een must voor elke pizzaliefhebber en biedt een geweldige kans om even stil te staan bij de eenvoud die dit gerecht zo bijzonder maakt.

12 augustus '24 (17:32)

Drukte bij strandtenten en terrassen door mooi weer

DEN HAAG (ANP) - Het is druk in de strandtenten langs de Nederlandse stranden. Brancheorganisatie de Nederlandse Kust Vereniging (NKV) en strandtenten in Vlissingen en Scheveningen zien maandag veel gasten en volle terrassen.

12 augustus '24 (10:17)

Geen slachtoffers bij brand pizzeria Leeuwarden, brand onder controle

LEEUWARDEN (ANP) - De brand in een pizzeria aan de Zuidvliet in Leeuwarden is onder controle. De brandweer verwacht nog geruime tijd bezig te zijn met nablussen, vertelt een woordvoerder. Voor zover bekend is niemand gewond geraakt.

08 augustus '24 (10:54)

Baby’s en peuters na 17.30 niet welkom in restaurant in Oostkapelle

Mossels & Meer, een restaurant in het Zeeuwse Oostkapelle, heeft een drastische maatregel genomen: ouders met baby’s en peuters die na 17.30 binnenkomen, worden de deur gewezen. Kinderen zijn rond bedtijd te druk en hebben in het verleden voor gevaarlijke situaties gezorgd. Dit meldt Hart van Nederland.