ING: ‘Duurdere vleesvervangers minder populair onder consumenten’
Tegenwoordig zijn er andere manieren om gezond te eten. Zo vinden consumenten de CO2-footprint en het dierenwelzijn belangrijk en kiezen daarom bewust voor het minder of niet eten van vlees en meer vis, groenten of andere voedzame producten. Daarnaast kijkt de consument kritischer naar de ingrediënten van vleesvervangers, de bewerkingen en toevoegingen. Is dat echt wel zo gezond? Daar komen steeds meer vragen over.
Langzame eiwittransitie
Uit een eerder ING-onderzoek bleek dat de groei van plantaardige vleesvervangers voor vlees en zuivel langzaam plaatsvindt. Het tempo hangt af van de manier waarop producenten van vleesvervangers omgaan met de toenemende kritiek op de ‘superbewerkte’ voeding. Door het aantal bewerkingen te verminderen en minder e-nummers te gebruiken. Daarnaast spelen supermarkten een belangrijke rol hierin met bijvoorbeeld behapbaar, dus minder breed aanbod. Zij kunnen ook het prijsverschil met vlees verkleinen of de vleesvervangers naast het vlees leggen, zodat de consument makkelijker kan kiezen.
Door: Nationale Horecagids