FSIN: Nederlanders geven dit jaar meer uit aan foodservice
Er wordt daarbij gekeken naar consumptie buitenshuis (foodservice) en boodschappen (foodretail). In die eerste categorie, met bijvoorbeeld horeca en catering, was vorig jaar een omzetstijging met bijna 43 procent tot 19 miljard euro te zien, geholpen door het herstel na de coronacrisis. Foodservice is overigens nog niet helemaal terug op het niveau van voor corona, want de omzet lag vorig jaar 4 procent lager dan in 2019, aldus FSIN.
De omzet van foodretail (supermarkten, speciaalzaken en boodschappenbezorging) nam vorig jaar met 5,5 procent toe tot bijna 47,3 miljard euro. FSIN stelt dat die sector marktaandeel op foodservice heeft gewonnen omdat winkels zich steeds meer richten op directe consumptie met kant-en-klaarmaaltijden en producten zoals sushi en vers belegde broodjes.
Gemaksoplossingen
De groei bij de verkoop van voedsel en drinken wordt volgens FSIN aangejaagd door jongere generaties, die steeds vaker buiten de deur eten en meer kiezen voor relatief dure gemaksoplossingen. Ook de toename van het aantal éénpersoonshuishoudens, de stijgende arbeidsparticipatie van vrouwen en de opmars van boodschappen- en maaltijdbezorging zorgen voor groei, zegt het kennisplatform.
De onderzoekers stellen wel dat foodservice met uitdagingen kampt, waaronder een groot personeelstekort. Vanwege dat tekort moesten veel zaken in 2022 soms één of meerdere dagen per week hun deuren sluiten. Daardoor ging omzet verloren. Als dit niet was gebeurd had de totaalomzet volgens FSIN 5 tot 10 procent hoger kunnen uitvallen. Ook hebben zaken te maken met hogere energieprijzen, inkoopkosten en lonen die vaak niet doorberekend worden aan klanten.
FSIN onderzoekt sinds 2003 trends en ontwikkelingen in de foodsector. Ruim tweehonderd bedrijven zijn lid, waaronder de grotere retailers, groothandels en leveranciers.
Door: ANP