Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Gasten overwegen reservering bij dit reviewcijfer

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Gasten overwegen reservering bij dit reviewcijfer
Jaarlijks brengt Bookdinners hun onderzoek uit over de online gewoontes van restaurantbezoekers. Hierin plaatsen zij de belangrijkste trends en ontwikkelingen die zij hebben ontdekt. Dit doen zijn met behulp van de Restaurant Monitor. Dat meldt Bookdinners op haar website.

Het is belangrijk voor gasten dat de reviews van een restaurant goed zijn. Uit de resultaten van de Restaurant Monitor van 2020 blijkt dat meer dan 80 procent van de gasten eerst de reviews bekijkt voordat ze een reservering maken bij een restaurant. In 2023 is dit gestegen naar bijna 90 procent. Daaruit concludeert Bookdinners dat de reviews van een restaurant belangrijker worden. Veel gasten lezen de reviews via Google en uiteindelijk maakt 34 procent van de bezoekers de reservering ook via Google. Dat terwijl 68 procent aangeeft dat zij de reviews graag via de website van het restaurant kunnen teruglezen.

Het waardering die een restaurant heeft in de online omgeving is van belang. Iets meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan dat de reviews doorslaggevend zijn voor het maken van een keuze. Daarbij is het opvallend volgens Bookdinners dat de restaurants een waardering van een 7,5 (of 3,5 ster) moeten hebben om overwogen te worden. Wanneer de verwachtingen worden overtroffen, schrijft iets meer dan de helft van de deelnemers van het onderzoek een review.

Zo stelt Bookdinners dat wanneer een restaurateur de optie biedt tot online reserveren en daarnaast de reviews zichtbaar maakt op de website, dit kan leiden tot een toename van het aantal reserveringen. Het online reserveringsplatform geeft aan dat gasten gewend zijn aan een goede online reis, ook wanneer zij bijvoorbeeld een vliegticket kopen of een bioscoop bezoeken.

Online reserveren onverminderd populair

Dat gasten hun keuze graag online maken, blijkt ook uit de manier waarop zij hun reservering plaatsen. Bookdinners ziet dat het percentage van online reserveringen onveranderd hoog blijft en zelfs iets stijgt. Zo gaf vorig jaar 68 procent van de ondervraagden aan dat zij een voorkeur hebben voor online reserveren. Dit jaar is dit gestegen naar bijna 80 procent. Daarbij vinden de meeste gasten (85 procent) het prettiger om te reserveren via een pop-up widget in plaats van een ‘ouderwets’ contactformulier. Bookdinners stelt dat gasten de voorkeur hebben voor de widget omdat de beschikbaarheid van het restaurant direct zichtbaar is en de reservering direct bevestigd wordt. Daarnaast is het via deze widget mogelijk om op elk moment een reservering te plaatsen. Bijna driekwart van de ondervraagden gaf aan dat het ontbreken van deze widget een negatieve invloed heeft op de restaurantkeuze.

Door: Nationale Horecagids

18 november '24 ( 8:51)

Werknemers in horeca en zorg ervaren het vaakst ongewenst gedrag

Personeel in de zorg en de horeca ervaart het vaakst ongewenst gedrag op de werkvloer, bijvoorbeeld door seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden, die het heeft uitgevoerd samen met TNO. Vrouwelijke werknemers ervaren vaker ongewenst gedrag dan mannelijke werknemers.

25 oktober '24 (11:48)

Akkoord over nieuwe cao horeca: vooral meer ervaren medewerkers gaan erop vooruit

Werkgevers en vakbonden FNV en CNV hebben een overeenkomst bereikt over een nieuwe cao voor horecamedewerkers. Dat melden branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en FNV. Volgens de afspraken stijgen de lonen van werknemers in de laagste twee salarisschalen de komende twee jaar mee met het minimumloon.

23 oktober '24 ( 6:32)

Minder cafés in Nederland, maar meer restaurants en cateringbedrijven

DEN HAAG (ANP) - Het aantal cafés in Nederland is sinds 2007 met bijna een derde afgenomen. Wel kwamen er een stuk meer restaurants en bedrijven in de eventcatering bij, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers.

09 oktober '24 (10:48)

Nationale Krokettendag

Een van de meest iconische Nederlandse snacks verdient natuurlijk een eigen dag. Daarom is het op 9 oktober Nationale Krokettendag in Nederland. Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten kroketten te vinden. Of je nou houdt van een traditionele vleeskroket of een vegetarische variant maakt niet uit. Op 9 oktober eren we de verrukkelijke kroket. 

07 oktober '24 (13:02)

Michelin- en groene sterren uitgereikt aan deze toprestaurants

De Librije in Zwolle is het enige restaurant in Nederland dat drie Michelinsterren mag voeren. Jonnie en Thérèse Boer kregen maandag in Maastricht voor het twintigste jaar de hoogste onderscheiding in het restaurantwezen toegekend. De eerste keer dat de chef-kok van De Librije een ster kreeg was in 1993.

07 oktober '24 ( 6:04)

Welke restaurants krijgen er een Michelin- of groene ster bij?

Op de horecavakbeurs BBB in Maastricht wordt maandag bekendgemaakt welke restaurants een Michelinster (erbij) krijgen. De sterren zijn een erkenning voor chefs die op hoog gastronomisch niveau koken.

05 september '24 (13:00)

Kaas-pizza dag

Pizza is een van de meest geliefde gerechten wereldwijd, en de eenvoud van een kaas-pizza staat centraal in deze culinaire favoriet. Kaas-pizza dag is een dag waarop we de pure, onweerstaanbare smaak van kaas op een knapperige pizzabodem vieren. Deze dag is een must voor elke pizzaliefhebber en biedt een geweldige kans om even stil te staan bij de eenvoud die dit gerecht zo bijzonder maakt.

12 augustus '24 (17:32)

Drukte bij strandtenten en terrassen door mooi weer

DEN HAAG (ANP) - Het is druk in de strandtenten langs de Nederlandse stranden. Brancheorganisatie de Nederlandse Kust Vereniging (NKV) en strandtenten in Vlissingen en Scheveningen zien maandag veel gasten en volle terrassen.

12 augustus '24 (10:17)

Geen slachtoffers bij brand pizzeria Leeuwarden, brand onder controle

LEEUWARDEN (ANP) - De brand in een pizzeria aan de Zuidvliet in Leeuwarden is onder controle. De brandweer verwacht nog geruime tijd bezig te zijn met nablussen, vertelt een woordvoerder. Voor zover bekend is niemand gewond geraakt.

08 augustus '24 (10:54)

Baby’s en peuters na 17.30 niet welkom in restaurant in Oostkapelle

Mossels & Meer, een restaurant in het Zeeuwse Oostkapelle, heeft een drastische maatregel genomen: ouders met baby’s en peuters die na 17.30 binnenkomen, worden de deur gewezen. Kinderen zijn rond bedtijd te druk en hebben in het verleden voor gevaarlijke situaties gezorgd. Dit meldt Hart van Nederland.