Bergse en Dalse horeca loopt mogelijk 50.000 overnachtingen mis door verdwijnen Pieterpad
De Stichting Toerisme en Recreatie (Ster) en de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) hebben aan de alarmbel getrokken en richten zich op de gemeenteraad van Berg en Dal. Ook voor hen zal er omzet verloren gaan, want wanneer er minder toeristen komen ontvangt de gemeente minder toeristenbelasting.
Het aantal bezoekers dat mogelijk wegblijft is gebaseerd op de verkoop van het aantal wandelkaarten. Ster heeft dit onderzocht. Echter komen niet alle wandelaars met de pond. Ook overnachten ze niet allemaal in Berg en Dal. Zo komt het geregeld voor dat bezoekers met de auto arriveren en daarna meerdere dagen gaan wandelen.
In totaal zitten er ruim 15 horecagelegenheden langs het Pieterpad tussen Millingen en Milsbeek. Het gaat om restaurants, campings, hotels en B&B’s. Door het aanpassen van de route is de verwachting dat gemeente per jaar ongeveer 73.000 euro toeristenbelasting misloopt.
Geldkwestie
Sinds 1 januari vaart de veerbaas Bruno Kievits niet meer in de winter. Het pontje Millingen-Pannerden stilleggen is volgens de veerbaas een geldkwestie. Zo vindt Kievits dat de gemeente mee moet helpen met het bekostigen van het onderhoud, zoals het baggeren van de vaart.
Daarnaast vindt Kievits het opmerkelijk dat er voor een ander pontje meer wordt uitgegeven dan voor zijn pont. De andere veerdienst, Bemmel-Ooij, gaat voorlopig niet varen. Nu heeft ook Kievits besloten om zijn pont aan de kade te laten staan. Wethouder Erik Weijers probeert mee te denken.
Ster en de KHN hebben in een brief aan de gemeenteraad geschreven dat ‘de veerdienst bijdraagt aan de algehele leefbaarheid van de dorpen in de polder’. Daarnaast stellen de verenigingen dat het niet meer varen van de pont imagoschade toebrengt aan Berg en Dal. Volgens hen is het een nationaal bekende wandelroute, maar zullen mensen alternatieve plekken bezoeken uit onzekerheid of zij de vaart wel of niet kunnen oversteken.
Daarom pleiten de organisaties voor een structurele oplossing om de toekomst van de veerdienst in stand te houden. Zij vinden dat alle betrokkenen daarvoor een steentje moeten bijdragen. Ster en KHN gaan graag met de gemeente in gesprek, met als doel een veerdienst te houden die het hele jaar door vaart.
Door: Nationale Horecagids