Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Onderzoek: horeca voelt noodzaak om lagere marges te hanteren

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Onderzoek: horeca voelt noodzaak om lagere marges te hanteren
De horecaondernemers in Nederland voelen zich bedrukt om de hogere energie- en inkoopprijzen door te berekenen aan hun gasten. Dit blijkt uit een onderzoek van GROUP7, dat is uitgevoerd in opdracht van het Foodservice Instituut Nederland, de FSIN. Uitbaters in de horeca voelen zich ertoe verplicht om zich neer te leggen bij lagere winstmarges. Dit meldt Foodclicks.

In het onderzoek van GROUP7 zijn 315 beslissers in de horeca vragen gesteld over het personeel, bedrijfsvoering en de prijsstijgingen. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de gemiddelde inkoopkosten met 16 procent zijn toegenomen. Dit is meer dan 5 procent minder dan de prijsverhogingen op de menukaarten. Naast de inkoopprijzen zijn ook de loon- en energiekosten gestegen.

Weinig effect op gedrag van gasten

De prijsverhogingen in de horeca hebben niet geleid tot een significante afname van het aantal bezoekers in de horecasector. 30 procent van de horeca-uitbaters geeft aan dat zij minder gasten mogen ontvangen. Zij zien ook dat bezoekers minder besteden door de prijsverhogingen en de economische situatie.

Personeelstekort blijft probleem

Het personeelsprobleem is nog niet opgelost. De helft van de ondernemers geeft aan dat zij de komende maanden verwachten het tekort niet te kunnen opvullen. Als gevolg hiervan stellen zij dat de service omlaag gaat. Een ander gevolg is dat bij meer dan de helft van de horecazaken gasten langer op hun eten moeten wachten. Aan de hand van de recensies van horecabezoekers, die over het algemeen slechter zijn, vinden zij dit een groter probleem dan de verhoogde prijzen. Om het personeelsgebrek op te kunnen vangen heeft een groot deel van de horecaeigenaren besloten om kortere openingstijden te hanteren. Een ander gevolg is dat het management en de ondernemers zelf meer uren draaien om het tekort op te vullen.

Door: Nationale Horecagids

18 november '24 ( 8:51)

Werknemers in horeca en zorg ervaren het vaakst ongewenst gedrag

Personeel in de zorg en de horeca ervaart het vaakst ongewenst gedrag op de werkvloer, bijvoorbeeld door seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden, die het heeft uitgevoerd samen met TNO. Vrouwelijke werknemers ervaren vaker ongewenst gedrag dan mannelijke werknemers.

25 oktober '24 (11:48)

Akkoord over nieuwe cao horeca: vooral meer ervaren medewerkers gaan erop vooruit

Werkgevers en vakbonden FNV en CNV hebben een overeenkomst bereikt over een nieuwe cao voor horecamedewerkers. Dat melden branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en FNV. Volgens de afspraken stijgen de lonen van werknemers in de laagste twee salarisschalen de komende twee jaar mee met het minimumloon.

23 oktober '24 ( 6:32)

Minder cafés in Nederland, maar meer restaurants en cateringbedrijven

DEN HAAG (ANP) - Het aantal cafés in Nederland is sinds 2007 met bijna een derde afgenomen. Wel kwamen er een stuk meer restaurants en bedrijven in de eventcatering bij, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers.

09 oktober '24 (10:48)

Nationale Krokettendag

Een van de meest iconische Nederlandse snacks verdient natuurlijk een eigen dag. Daarom is het op 9 oktober Nationale Krokettendag in Nederland. Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten kroketten te vinden. Of je nou houdt van een traditionele vleeskroket of een vegetarische variant maakt niet uit. Op 9 oktober eren we de verrukkelijke kroket. 

07 oktober '24 (13:02)

Michelin- en groene sterren uitgereikt aan deze toprestaurants

De Librije in Zwolle is het enige restaurant in Nederland dat drie Michelinsterren mag voeren. Jonnie en Thérèse Boer kregen maandag in Maastricht voor het twintigste jaar de hoogste onderscheiding in het restaurantwezen toegekend. De eerste keer dat de chef-kok van De Librije een ster kreeg was in 1993.

07 oktober '24 ( 6:04)

Welke restaurants krijgen er een Michelin- of groene ster bij?

Op de horecavakbeurs BBB in Maastricht wordt maandag bekendgemaakt welke restaurants een Michelinster (erbij) krijgen. De sterren zijn een erkenning voor chefs die op hoog gastronomisch niveau koken.

05 september '24 (13:00)

Kaas-pizza dag

Pizza is een van de meest geliefde gerechten wereldwijd, en de eenvoud van een kaas-pizza staat centraal in deze culinaire favoriet. Kaas-pizza dag is een dag waarop we de pure, onweerstaanbare smaak van kaas op een knapperige pizzabodem vieren. Deze dag is een must voor elke pizzaliefhebber en biedt een geweldige kans om even stil te staan bij de eenvoud die dit gerecht zo bijzonder maakt.

12 augustus '24 (17:32)

Drukte bij strandtenten en terrassen door mooi weer

DEN HAAG (ANP) - Het is druk in de strandtenten langs de Nederlandse stranden. Brancheorganisatie de Nederlandse Kust Vereniging (NKV) en strandtenten in Vlissingen en Scheveningen zien maandag veel gasten en volle terrassen.

12 augustus '24 (10:17)

Geen slachtoffers bij brand pizzeria Leeuwarden, brand onder controle

LEEUWARDEN (ANP) - De brand in een pizzeria aan de Zuidvliet in Leeuwarden is onder controle. De brandweer verwacht nog geruime tijd bezig te zijn met nablussen, vertelt een woordvoerder. Voor zover bekend is niemand gewond geraakt.

08 augustus '24 (10:54)

Baby’s en peuters na 17.30 niet welkom in restaurant in Oostkapelle

Mossels & Meer, een restaurant in het Zeeuwse Oostkapelle, heeft een drastische maatregel genomen: ouders met baby’s en peuters die na 17.30 binnenkomen, worden de deur gewezen. Kinderen zijn rond bedtijd te druk en hebben in het verleden voor gevaarlijke situaties gezorgd. Dit meldt Hart van Nederland.