Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Verduurzaming in de horeca: DGBC lanceert Routekaart Horeca

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Verduurzaming in de horeca: DGBC lanceert Routekaart Horeca
Een welbekend probleem in de horeca zijn de stijgende energiekosten. Daar liggen veel kansen, maar ook knelpunten. Voor restaurants wordt het steeds belangrijker om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Soms is het echter lastig voor een ondernemer om verduurzaming in de praktijk te brengen. De routekaart van DGBC moet volgens de netwerkorganisatie bijdragen aan de ondersteuning van horecaondernemers, zo meldt het bedrijf op hun website.

In de Routekaart Horeca staat onder andere beschreven hoe bedrijven in de horeca kunnen verduurzamen door te besparen op gas- en elektriciteitsgebruik. Gert de Vos, technisch manager van Hotel Fund bij belegger Bouwinvest, heeft meegedacht over de routekaart: “Wij zijn geen grote speler met acht hotels in portefeuille. We doen dit uit betrokkenheid, maar ook om meer gevoel bij de markt te krijgen. We hebben een voortrekkersrol en die nemen we ook hierin.”

Verduurzamingslag

De Vos denkt dat de routekaart nuttig is voor de huurders. Hij stelt dat het onder andere aan de leden van de werkgroep Horeca van DGBC is om de routekaart onder de aandacht te brengen. “Zo kunnen we samen de verduurzamingslag maken”, zegt hij. Het gaat volgens hem niet alleen om installaties en energiebesparing. Hij hoopt ook dat de huurders van DGBC verder komen met de verduurzaming.

Aan de hand van zes categorieën zijn de acties in de routekaart geordend. Die categorieën komen voort uit gesprekken van de werkgroep Horeca met beleggers, ondernemers en pandeigenaren. Daarom is het volgens DGBC een richtinggevend document voor de hele horecasector. In de routekaart wordt onder andere beschreven wat nodig is om besparingsdoelen te halen en wat voor kansen en bedreigingen er kunnen ontstaan.

Paris Proof

De Routekaart Horeca moet tevens inzicht geven in en bijdragen aan het behalen van de Paris Proof doelen. Paris Proof komt neer op een gebouw dat CO2-neutraal is. Deze doelstellingen zijn voor 2045.

“De horeca is wat dat betreft een diverse doelgroep van vakantieparken tot de kroeg om de hoek, verder is er een enorme variëteit aan labels, maar nog geen labelplicht voor bijvoorbeeld hotels”, geeft De Vos aan. “Daarnaast moet ook rekening worden gehouden met de gasten van het hotel. Die boeken juist een hotel voor extra comfort. Als er voor hen geen voordeel aan zit, kiezen ze liever voor de beleving en letten zij bijvoorbeeld niet op hoe lang ze aan het douchen zijn. Ook zitten we allemaal graag onder terrasverwarmers. Bij veel websites voor boekingen kun je al een keuze maken voor duurzaamheid, het zou mooi zijn als ook echt duidelijk is hoe duurzaam dat is.”

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

De Vos ziet de verduurzaming als een gezamenlijke plicht van de eigenaren, medewerkers en gasten. Formeel gezien heeft de eigenaar geen plicht hierin, aangezien er geen labelplicht is voor hotels. “De huurder moet zelf maatregelen nemen en wij kunnen dus niet hard sturen op energiegebruik.”

Om Paris Proof te worden is het volgens hem van belang dat ondernemers mee krijgen wat van belang is en wat voor effecten en doelen de maatregelen hebben. “Vraag je bij alle keuzes af of ze slim zijn. Een CV-ketel vervangen die niet aan het einde is van zijn technische levensduur is volgens mij niet duurzaam”, zegt De Vos.

Zinken dak met zonnepanelen

De huurders van Bouwinvest zijn momenteel druk bezig met verduurzamen: “Hotel Boat&Co in de Houthavens van Amsterdam is nu twee jaar open, is heel duurzaam en nu zijn we aan het onderzoeken waar we nog meer kunnen verduurzamen door slim naar de instellingen van de installatie te kijken. Data zijn steeds belangrijker om in detail te weten water gebeurt in een gebouw. Hier ligt een zinken dak op met zonnepanelen en het pand is aangesloten op stadsverwarming en koeling, dus daarmee van het gas af. Nu al een goed voorbeeld van hoe het al kan”, aldus De Vos.

De Routekaart Horeca kan je hier bekijken. Het is een ‘levend document’ dat verandert naar aanleiding van de uitvoering van acties en nieuwe inzichten. In de routekaart zijn acties en handelingen vastgelegd.

Door: Nationale Horecagids

18 november '24 ( 8:51)

Werknemers in horeca en zorg ervaren het vaakst ongewenst gedrag

Personeel in de zorg en de horeca ervaart het vaakst ongewenst gedrag op de werkvloer, bijvoorbeeld door seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden, die het heeft uitgevoerd samen met TNO. Vrouwelijke werknemers ervaren vaker ongewenst gedrag dan mannelijke werknemers.

25 oktober '24 (11:48)

Akkoord over nieuwe cao horeca: vooral meer ervaren medewerkers gaan erop vooruit

Werkgevers en vakbonden FNV en CNV hebben een overeenkomst bereikt over een nieuwe cao voor horecamedewerkers. Dat melden branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en FNV. Volgens de afspraken stijgen de lonen van werknemers in de laagste twee salarisschalen de komende twee jaar mee met het minimumloon.

23 oktober '24 ( 6:32)

Minder cafés in Nederland, maar meer restaurants en cateringbedrijven

DEN HAAG (ANP) - Het aantal cafés in Nederland is sinds 2007 met bijna een derde afgenomen. Wel kwamen er een stuk meer restaurants en bedrijven in de eventcatering bij, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers.

09 oktober '24 (10:48)

Nationale Krokettendag

Een van de meest iconische Nederlandse snacks verdient natuurlijk een eigen dag. Daarom is het op 9 oktober Nationale Krokettendag in Nederland. Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten kroketten te vinden. Of je nou houdt van een traditionele vleeskroket of een vegetarische variant maakt niet uit. Op 9 oktober eren we de verrukkelijke kroket. 

07 oktober '24 (13:02)

Michelin- en groene sterren uitgereikt aan deze toprestaurants

De Librije in Zwolle is het enige restaurant in Nederland dat drie Michelinsterren mag voeren. Jonnie en Thérèse Boer kregen maandag in Maastricht voor het twintigste jaar de hoogste onderscheiding in het restaurantwezen toegekend. De eerste keer dat de chef-kok van De Librije een ster kreeg was in 1993.

07 oktober '24 ( 6:04)

Welke restaurants krijgen er een Michelin- of groene ster bij?

Op de horecavakbeurs BBB in Maastricht wordt maandag bekendgemaakt welke restaurants een Michelinster (erbij) krijgen. De sterren zijn een erkenning voor chefs die op hoog gastronomisch niveau koken.

05 september '24 (13:00)

Kaas-pizza dag

Pizza is een van de meest geliefde gerechten wereldwijd, en de eenvoud van een kaas-pizza staat centraal in deze culinaire favoriet. Kaas-pizza dag is een dag waarop we de pure, onweerstaanbare smaak van kaas op een knapperige pizzabodem vieren. Deze dag is een must voor elke pizzaliefhebber en biedt een geweldige kans om even stil te staan bij de eenvoud die dit gerecht zo bijzonder maakt.

12 augustus '24 (17:32)

Drukte bij strandtenten en terrassen door mooi weer

DEN HAAG (ANP) - Het is druk in de strandtenten langs de Nederlandse stranden. Brancheorganisatie de Nederlandse Kust Vereniging (NKV) en strandtenten in Vlissingen en Scheveningen zien maandag veel gasten en volle terrassen.

12 augustus '24 (10:17)

Geen slachtoffers bij brand pizzeria Leeuwarden, brand onder controle

LEEUWARDEN (ANP) - De brand in een pizzeria aan de Zuidvliet in Leeuwarden is onder controle. De brandweer verwacht nog geruime tijd bezig te zijn met nablussen, vertelt een woordvoerder. Voor zover bekend is niemand gewond geraakt.

08 augustus '24 (10:54)

Baby’s en peuters na 17.30 niet welkom in restaurant in Oostkapelle

Mossels & Meer, een restaurant in het Zeeuwse Oostkapelle, heeft een drastische maatregel genomen: ouders met baby’s en peuters die na 17.30 binnenkomen, worden de deur gewezen. Kinderen zijn rond bedtijd te druk en hebben in het verleden voor gevaarlijke situaties gezorgd. Dit meldt Hart van Nederland.