KHN: meer rekening houden met gesloten restaurants en kleiner menu door personeelstekort
Tijdens de Horecava, die vandaag van start is gegaan, vertelt Robèr Willemsen, voorzitter van de KHN, over de ontwikkelingen en trends in de horecabranche. Eén van de punten die Willemsen noemt is het eerder voorbereiden van gerechten als een goede oplossing voor het personeelstekort. Dit concept hoeft volgens hem niet te leiden tot een lagere gasttevredenheid. Zo investeren ondernemers volgens hem in betere ovens en doen zij zorgvuldigere voorbereidingen om de gasten alsnog tevreden te stellen met de kwaliteit van hun gerechten.
Personeelstekort blijft aanhouden
Willemsen stelt dat er momenteel een grote behoefte is aan koks. In de hele branche staan 40.000 vacatures open in de keuken. Dat is twee derde van het totaal aantal vacatures dat beschikbaar is. In de bediening is het tekort iets minder te voelen.
Het KHN verwacht dat de tekorten aan personeel in de loop van het jaar zullen verminderen, maar dat het tekort zeker aanwezig blijft. De belangrijkste factoren om personeel te trekken en behouden die worden genoemd zijn ‘binden, boeien en opleiden’. Het personeel wil weten waar het aan toe is, bijvoorbeeld op het gebied van doorgroeien, leren en aandeelhouder worden van de onderneming. Daarnaast zegt Willemsen dat de jongere generatie ook wil meespreken in het besluitproces van een onderneming.
Horeca aantrekkelijker maken
Een aspect dat aandacht moet krijgen in de sector is het aantrekkelijker maken van de horeca-opleidingen. Daar valt volgens de voorzitter van de KHN veel te winnen. Het aandeel opgeleide personeelsleden neemt de afgelopen jaren af. Volgens Willemsen komt dit door een lage belangstelling, vooral op het mbo. Willemsen denkt dat dit een landelijk probleem is dat ‘jaren gaat kosten om te verbeteren’. Hij voegt toe dat opgeleid personeel essentieel is voor de kwaliteitswaarborging in de horeca.
Door: Nationale Horecagids