Directeur van grootste horecabeurs verwacht dat er komend jaar rake klappen vallen
Ondanks de flinke kostenstijgingen zijn veel restaurants en cafés nog goed gevuld. Dit geldt ook voor restaurant Bij Mauce, waar Florentine met moeite een tafel heeft weten te reserveren. Wanneer zij daar binnenstap ziet ze voornamelijk dertigers en veertigers, die er vermaakt uitzien.
Rijkmans ziet dat er ondanks de energieprijzen en inflatie veel mensen op uit gaan. Volgens haar is er veel behoefte aan omdat mensen graag weer met elkaar willen zijn na de coronatijd. Ze stelt dat de horeca in dat opzicht een maatschappelijke functie vervult.
‘Fast casual’
Florentine zegt dat de vraag naar restaurants altijd zal blijven. Ook in deze tijd ziet ze dat mensen graag een hapje buiten de deur eten. Ze denkt dat de duurdere supermarktprijzen meespelen hierin. Door de duurdere boodschappen wordt het verschil met een avondje uit eten kleiner.
De jongere generatie eet graag buitenshuis. Daarin zoeken zij naar gemak. Die behoefte wordt volgens Florentine groter en dus liggen er kansen. De fast casual horeca, zoals Vapiano, De Beren of Poké Perfect zijn enorm in trek. Rijkmans zegt dat wanneer je een zaak goed inricht, je deze generatie betaalbaar gezond eten kunt verzorgen met minder personeel en voor een redelijke prijs.
Zorgen voor ondernemers
Naast fast casual voorspelt Rijkmans dat ook het duurdere horecasegment populair blijft. Er zijn mensen die niet vaak de horeca bezoeken, maar wanneer zij dit doen ook meteen goed uitpakken, stelt Florentine. Ze voegt toe dat mensen dit zichzelf graag gunnen.
De horeca kampt met een aantal problemen die de horecaondernemers met grote zorgen laat zitten. Het personeelstekort is één van de grootste problemen. Dit uit zich volgens Rijkmans door de vaker gesloten zaken, zelfs tijdens feestdagen. “Dat is een heel onwenselijke situatie. Door de energiecrisis en de inflatie wordt de marge al dunner. Als je dan ook nog minder open kunt zijn...”
Dit jaar zijn er echter weinig faillissementen, valt Rijkmans op. Ze zegt dat het momenteel nog meevalt hoeveel mensen er stoppen, maar dat dit in de loop van het jaar waarschijnlijk meer gaat gebeuren. Daarnaast stoppen veel mensen met hun zaak, wat niet wordt gezien als een faillissement.
Tijdens deze editie van de Horecava, waar in vier dagen zo’n 60.000 bezoekers komen, wordt dan ook meer aandacht besteed aan de problemen waar de horeca mee kampt. Ondernemers kunnen advies krijgen en tips hoe ze het personeelstekort kunnen aanpakken. Rijkmans stelt dat ondernemers anders hebben moeten gaan denken door het personeelstekort.
Robotisering
Dat omgaan met personeelstekort heeft nu al geleid tot een aantal interessante oplossingen. Sommige ondernemers werken met een QR-code, waarmee de gasten zelf hun bestelling kunnen plaatsen. Anderen gebruiken een slim kassasysteem, zelfservice of zelfs robots. Rijkmans zegt dat ondernemers nu meer dan ooit aan het kijken zijn naar andere manieren om hetzelfde te doen met minder mensen. Ze geeft wel aan dat het eten serveren altijd door een persoon gebeurt.
Er zullen ook bedrijven aanwezig zijn op de beurs die het horecapersoneel wil ondersteunen. Zo kan een restaurant al voorgesneden ingrediënten aanschaffen. Dat scheelt al een boel werk.
Verandering imago horeca
Een ander probleem, waar het personeelstekort mogelijk ook aan te wijten is, is het slechte imago van horecabaantjes. Het vooroordeel van de buitenwereld is volgens Florentine dat veel mensen denken dat het lange dagen zijn, waar je weinig voor betaald krijgt en dat het enkel een bijbaan is. Ze vindt dat de horeca daar een einde aan moet maken.
Dat kan door verder te kijken naar het aanbod voor werknemers om henzelf verder te ontwikkelen. Bijvoorbeeld als het gaat om doorgroeien. Rijkmans stelt dat de ontwikkeling tot een halt komt na enkele jaren. Ze voegt er aan toe dat ze wel denkt dat mensen zich daar nu bewuster van zijn en dat die vaker nadenken over alternatieve aanpakken.
Door: Nationale Horecagids