3,50 voor een biertje, horeca heeft genoeg gehad
Robèr Willemsen, voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland, zegt dat iedere ondernemer een eigen afweging maakt over wat hij of zij met de bierprijs doet. Hij zegt daarentegen dat met deze flinke prijsstijgingen het lastig is om die niet te laten voelen bij de gasten. Ook in de zaak van Willemsen kost een biertje nu 3,50.
De prijsstijgingen worden overal in de horeca gevoeld. Zo betaal je dit jaar bij het carnaval in Breda bijna 30 cent meer per biertje. De prijzen zijn zelfs zo hoog geworden dat een café in Uden hierdoor is overgestapt naar Duits bier.
Prijsverhoging maakt bezoeker kritischer
De stijgende bierprijzen doen zeer bij bierliefhebbers. Dit geldt ook voor Zoran Gavrilovic, barman van ’t Weeshuys in Zwolle. Hij zegt over zichzelf dat hij kritischer is geworden waar hij tegenwoordig zijn biertje drinkt. Door de stijgende prijs verwacht hij nu dat er niet alleen simpelweg een biertje aan hem wordt geserveerd. Hij vindt dat je nu als bedrijf kwaliteit en een toegevoegde waarde moet realiseren. Het gaat volgens de barman steeds meer om een goede sfeer tijdens een bezoek aan de horeca.
Meer focus op speciaalbier
Door de stijgingen van de bierprijzen kost een normaal pilsje bijna net zo veel als een speciaalbiertje. Dat vindt Gavrilovic opmerkelijk. Hij zegt dat speciaalbier erg innoverend is en dat er veel meer mogelijkheden mee zijn. Pils is daarnaast niet veranderd de afgelopen jaren. Daarom vindt hij het raar dat hij nu 3,50 euro moet vragen voor een pilsje.
Toch denkt bierliefhebber Raymond van der Laan dat er ook een positief effect aan de prijsstijging kan zitten. Niet alleen Gavrilovic vindt speciaalbier een interessant onderwerp. Ook Van der Laan zegt dat er zo een mogelijkheid ontstaat voor mensen om ander bier te ontdekken. Nu drinken veel mensen geen speciaalbier, met het 'vooroordeel' dat deze duur zijn. Maar met de veranderende prijzen komen de kosten voor een pilsje dicht bij die van een speciaalbier. Hij denkt dat er nu de mogelijkheid ontstaat voor horecagasten om meer verschillende bieren te proberen.
Stijgende prijzen grondstoffen worden doorberekend
Het is niet gek dat de bierprijzen hoger zijn geworden. Het is voor de brouwerijen een flink stuk duurder geworden om bier te produceren. Daarbij nemen zij een deel van de extra kosten op zich, maar is het onmogelijk om dit volledig te doen. De producenten hebben geen andere keuze dan de prijsstijgingen door te berekenen naar hun klanten, de horecaondernemers. Willemsen begrijpt de verhoging van de bierprijs. Een kanttekening die hij plaatst is dat het hij denkt dat de prijsstijging niet in verhouding is met de kostenstijging. “Deze stijging is niet in verhouding. Het is gigantisch en ik heb niet de illusie dat die wordt teruggedraaid”, zegt hij. Mede hierdoor is de KHN in gesprek met bierproducenten om te achterhalen waar deze enorm prijsverhoging vandaan komt.
Horecaondernemers kampen niet alleen met een hogere bierprijs. Ook de energiekosten, personeelstekort en de gestegen loonkosten zijn zorgen voor horecaeigenaren. Willemsen: “De komende drie maanden worden spannend voor de horeca. Het is overleven tot april, als de zon weer gaat schijnen en mensen op het terras gaan zitten.”
Door: Nationale Horecagids