ABN AMRO: ‘Verkoop vlees- en zuivelvervangers kan in 2030 verdubbelen’
De afgelopen jaren waren vlees- en zuivelvervangers enorm in trek, maar deze toename lijkt af te vlakken. In 2019 steeg de verkoop van vleesvervangende producten met 25 procent en in 2020 zelfs met 34. In 2021 stagneerde de verkoop tot een groei van 7 procent. Ook noemenswaardig is dat de verkoop van de huismerken harder steeg dan die van merkproducten. Volgens de ABN AMRO steeg de verkoop van zuivelvervangers in dezelfde periode met 11, 34 en 10 procent. Daarentegen is het marktaandeel van deze producten in vergelijking met normale vlees- en zuivelproducten nog relatief laag.
Verdubbeling van verkoop
De bank stelt wel dat zij verwacht dat de verkoop van vlees- en zuivelproducten zich kan voortzetten en kan verdubbelen in 2030. Dan moeten de producten aan een aantal eisen voldoen. De prijs per product zou lager moeten worden en ook kunnen verdere innovaties op het gebied van smaak en textuur een rol spelen in deze transitie. ABN stelt dat het belangrijk is dat producenten blijven investeren in gezondere producten en kunnen aantonen dat zij maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Transitie
Gezien de maatschappelijke situatie hebben vlees- en zuivelvervangers de wind in de rug. De overheid heeft plannen om het aandeel van dierlijke eiwitten in het dieet te verlagen van 60 procent naar 50 procent in 2030. Nadia Menkveld, Sector Econoom Agrarisch Food van ABN AMRO, zegt hierover: “Dit is een behoorlijke uitdaging. De afgelopen jaren is het lastig gebleken om de vleesconsumptie te verminderen. Ons eetgedrag is onderdeel van vaste patronen. Juist daarom kunnen vleesvervangers een deel van de eiwittransitie goed ondersteunen.”
“Hoewel zuivel- en vleesvervangers nu nog een vrij kleine categorie zijn, heeft deze markt wel potentie, óók in het buitenland. De marktpenetratie in afzetmarkten als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje is veel lager dan in Nederland. Dit biedt kansen voor Nederlandse producenten om hun kennis in andere landen in te zetten. Internationale uitbreiding heeft als bijkomend voordeel dat de prijs per geproduceerde eenheid door schaalvergroting omlaag kan.”
Door: Nationale Horecagids