Vlak voor de feestdagen blijkt tekort aan champagne in de horeca
De bodem van de champagnevoorraad komt in zicht, liet een topman van LVMH, Louis Vuitton Moët Hennessy, onlangs weten. Er wordt in deze kringen al gesproken over de Roaring Twenties, de periode na de Eerst Wereldoorlog, die gekenmerkt wordt door het vele feesten en drinken. Ook in Nederland werd er nooit zoveel champagne gedronken als nu. Dit leidt al tot lege schappen, maar dit beeld zal waarschijnlijk nog vaker voorkomen. Vooral de champagnes van kleine en exclusievere huizen zijn schaars.
Horeca heeft moeite
Het is niet alleen lastig voor consumenten om een flesje champagne te bemachtigen. Dit geldt ook voor de horeca. Vaak krijgen zij een nee te horen wanneer zij proberen een exclusievere fles te bestellen. De enige manier waarop horecaondernemers nu, met geluk, champagne kunnen krijgen, is door een goede relatie te hebben met de leverancier. Dat is jammer, want juist nu de gasten graag iets willen bestellen dat meer oplevert kunnen de horecaondernemingen het niet serveren.
Coronacrisis
De champagnetekorten zijn ontstaan tijdens de coronacrisis. Wat ook opvalt is dat een crisis vaak leidt tot een hogere verkoop van champagne. Meer mensen zitten thuis en zijn daar meer champagne gaan drinken. Nu de horeca weer open is willen ze ook buitenshuis van een glaasje genieten. Mensen willen het leven vieren. Daarbij zien we, vaak onder jongeren, dat de belangstelling voor luxeproducten en luxemerken groeit.
Feestmaand
De tekorten komen extra slecht uit voor de horeca omdat de feestmaand is aangebroken. In de decembermaand wordt altijd de meeste champagne gedronken. Nu is er wel goed nieuws: de voorspelling voor volgend jaar is dat de champagnevoorraden weer bijgevuld zullen worden.
Door: Nationale Horecagids