Actie Deuren Dicht valt goed in de smaak bij horeca en ondernemers Berkelland
In Berkelland komt deze winter verandering in het open deuren beleid. Veel ondernemingen sluiten daar tijdens de koude wintermaanden hun deuren. Niet omdat ze dicht gaan, maar omdat dit ze veel energie zal besparen. De gemeente in de Achterhoek riep ondernemers en horeca op de deuren te sluiten en mee te doen aan het initiatief van de Achterhoek Onderneemt Duurzaam, Achterhoekse gemeenten en ondernemersverenigingen.
Deurbordjes voor deelnemers
Deelnemers van de actie krijgen voor hun onderneming een deurbordje. Hiermee kan men zien dat het bedrijf open is. Daarnaast is het een uniforme en herkenbare uiting voor de ondernemingen om te laten zien dat zij deelnemen aan de actie. Gerjan Teselink, wethouder van de gemeente, zegt: “Het initiatief om deurbordjes uit te delen vind ik ontzettend goed. Op deze manier laten ondernemers zien dat de deur dicht is om energie te besparen. Dat wat niet verbruikt wordt hoeft ook niet betaald te worden”.
Ook ondernemers zijn blij met de actie. Zo zegt onderneemster Dorien Haanepen: “Een mooi initiatief waar ik heel erg achter sta. Zo laat ik aan mijn klanten zien dat ik er graag voor ze ben, maar de deur niet onnodig openhoud. Zelf zetten wij de verwarming ook een graadje lager, de mensen hebben hier allemaal een jas aan. Ik pleit natuurlijk: trek lekker een warme trui aan”.
Actie Deuren Dicht goed voor portemonnee en milieu
De Actie Deuren Dicht is een initiatief van Achterhoek Onderneemt Duurzaam, de gemeenten en ondernemersverenigingen. Het sluiten van de deuren kan de stookkosten verlagen met ongeveer een derde. Het is een kleine moeite en een groot gebaar. “Met het sluiten van de deuren kunnen winkeliers en horeca hun energierekening heel eenvoudig verlagen. Natuurlijk staan de deuren wel wagenwijd open voor hun klanten”, legt Jan Straatman, programmamanager van AOD, uit.
Door: Nationale Horecagids