Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Hoe overleef je als horecaondernemer de winter?

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Hoe overleef je als horecaondernemer de winter?
Gestegen energiekosten, minder personeel, naderende winter. Dit zijn de problemen waar de horeca op dit moment mee kampt. Hoe gaan ondernemers in de horeca om met deze extra kosten? Op welke manier kunnen zij de uitgaven terugdringen, genoeg gasten blijven ontvangen en tegelijkertijd ook duurzaam ondernemen? Sytske Oosterhof van restaurant Nooitgedagt in Harlingen vertelt hierover in de Ondernemer. 

“Ingrediënten met meer dan drie lettergrepen zal je bij ons op de kaart niet aantreffen”, glimlacht Oosterhof. Ze opende haar restaurant in Harlingen meer dan twintig jaar geleden. “Vanaf het begin ben ik al bewust bezig geweest met duurzaam ondernemen. Langzaamaan wordt dit de nieuwe norm. Soms is het best pittig. Bij elke stap die ik zet en elke keuze denk ik kritisch na. Maar ik vind dat ook heel uitdagend, het geeft me energie”.

Ze werkt met een ploeg van 36 mensen. Volgens Oosterhof zijn zij er allemaal bewust van dat er moet worden verduurzaamd en weten ze hoe kosten besparen werkt. Alles uit de keuken is zelfgemaakt. “Niets is prefab. En dat is niet altijd eenvoudig. Gelukkig heb ik steengoede koks die kennis hebben van duurzaam koken en precies weten hoe zij met lokale producten de mooiste gerechten kunnen creëren”.

Restaurants sluiten in de winter

Oosterhof kampt net als andere horecaondernemers met de stijgende energiekosten. Bij sommige restaurants wordt dit doorberekend naar de gasten middels een energietaks. Oosterhof voegt hier aan toe dat zij ook veel ondernemers de deuren ziet sluiten na de zomerperiode. “Zo verliezen zij het geld niet dat zij hebben verdiend tijdens deze periode”. Bij Oosterhof is dat geen optie; zij heeft te veel vast personeel en wil ook zelf graag open blijven tijdens de winter.

Bewust omgaan met energie

Hoe probeert Oosterhof de deuren open te houden in de wintermaanden? “Een heldere stookpolicy. Wanneer de gasten aankomen, rond half twaalf, gaat de verwarming aan. Ook gebruiken we de bovenverdieping pas als het beneden vol is. Wanneer de laatste gasten weg zijn gaat de verwarming ook direct weer uit”. Daarnaast maakt ze gebruik van ledverlichting, die op een timer is aangesloten. Zo blijven die niet onnodig branden.

Ondertussen heeft restaurant Nooitgedagt ook overal dubbele beglazing. “En wanneer het koud is hebben we één van de twee deuren van het restaurant open. Het pand is moeilijk te isoleren, aangezien het een monumentaal pakhuis is. Ik ben met de gemeente in gesprek over het plaatsen van zonnepanelen. Dan kan ik op een gegeven moment ook met warmtepompen werken”.

In de keuken probeert Oosterhof ook zoveel mogelijk kosten te besparen. Door de menukaart zo op te stellen hoeven de frituur en de grill overdag niet te worden gebruikt. “Die apparaten zetten we pas om vijf uur ’s middags aan”.

Sytske’s adviezen

Voor haar medehorecaondernemers heeft Oosterhof een aantal tips om energie te besparen:

  • Werk met producten uit het seizoen, bij voorkeur van lokale boeren.
  • Investeer in een duurzaam interieur dat niet elk seizoen vervangen hoeft te worden. Het is beter om stoelen opnieuw te stofferen en de muur een nieuw kleurtje te geven.
  • Denk na over de apparaten die nodig zijn wanneer je een nieuw menu samenstelt. Zo heeft Oosterhof tijdens de lunch de grill en de frituur nu uitstaan. Die gaan pas in de avond aan.
  • Investeer in kwaliteit. Het is beter om goed materiaal aan te schaffen waar je lang mee kunt doen. Koop goede pannen die lang mee gaan, in plaats van goedkope spullen die snel vervangen moeten worden.

Kleine zaken moeten al duurzaam ondernemen

De overheid probeert al langere tijd om de horeca duurzaam te laten ondernemen. “Wat veel mensen niet weten is dat de horeca al lang wordt gedwongen om duurzaam te ondernemen. Voor statiegeld voor kratten en afvalverwerking betalen wij al enorme sommen geld”. Veel mensen vinden het storend, maar Oosterhof is wel een voorstander van deze strategie. “We moeten wel!”.

Door: Nationale Horecagids

18 november '24 ( 8:51)

Werknemers in horeca en zorg ervaren het vaakst ongewenst gedrag

Personeel in de zorg en de horeca ervaart het vaakst ongewenst gedrag op de werkvloer, bijvoorbeeld door seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden, die het heeft uitgevoerd samen met TNO. Vrouwelijke werknemers ervaren vaker ongewenst gedrag dan mannelijke werknemers.

25 oktober '24 (11:48)

Akkoord over nieuwe cao horeca: vooral meer ervaren medewerkers gaan erop vooruit

Werkgevers en vakbonden FNV en CNV hebben een overeenkomst bereikt over een nieuwe cao voor horecamedewerkers. Dat melden branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en FNV. Volgens de afspraken stijgen de lonen van werknemers in de laagste twee salarisschalen de komende twee jaar mee met het minimumloon.

23 oktober '24 ( 6:32)

Minder cafés in Nederland, maar meer restaurants en cateringbedrijven

DEN HAAG (ANP) - Het aantal cafés in Nederland is sinds 2007 met bijna een derde afgenomen. Wel kwamen er een stuk meer restaurants en bedrijven in de eventcatering bij, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers.

09 oktober '24 (10:48)

Nationale Krokettendag

Een van de meest iconische Nederlandse snacks verdient natuurlijk een eigen dag. Daarom is het op 9 oktober Nationale Krokettendag in Nederland. Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten kroketten te vinden. Of je nou houdt van een traditionele vleeskroket of een vegetarische variant maakt niet uit. Op 9 oktober eren we de verrukkelijke kroket. 

07 oktober '24 (13:02)

Michelin- en groene sterren uitgereikt aan deze toprestaurants

De Librije in Zwolle is het enige restaurant in Nederland dat drie Michelinsterren mag voeren. Jonnie en Thérèse Boer kregen maandag in Maastricht voor het twintigste jaar de hoogste onderscheiding in het restaurantwezen toegekend. De eerste keer dat de chef-kok van De Librije een ster kreeg was in 1993.

07 oktober '24 ( 6:04)

Welke restaurants krijgen er een Michelin- of groene ster bij?

Op de horecavakbeurs BBB in Maastricht wordt maandag bekendgemaakt welke restaurants een Michelinster (erbij) krijgen. De sterren zijn een erkenning voor chefs die op hoog gastronomisch niveau koken.

05 september '24 (13:00)

Kaas-pizza dag

Pizza is een van de meest geliefde gerechten wereldwijd, en de eenvoud van een kaas-pizza staat centraal in deze culinaire favoriet. Kaas-pizza dag is een dag waarop we de pure, onweerstaanbare smaak van kaas op een knapperige pizzabodem vieren. Deze dag is een must voor elke pizzaliefhebber en biedt een geweldige kans om even stil te staan bij de eenvoud die dit gerecht zo bijzonder maakt.

12 augustus '24 (17:32)

Drukte bij strandtenten en terrassen door mooi weer

DEN HAAG (ANP) - Het is druk in de strandtenten langs de Nederlandse stranden. Brancheorganisatie de Nederlandse Kust Vereniging (NKV) en strandtenten in Vlissingen en Scheveningen zien maandag veel gasten en volle terrassen.

12 augustus '24 (10:17)

Geen slachtoffers bij brand pizzeria Leeuwarden, brand onder controle

LEEUWARDEN (ANP) - De brand in een pizzeria aan de Zuidvliet in Leeuwarden is onder controle. De brandweer verwacht nog geruime tijd bezig te zijn met nablussen, vertelt een woordvoerder. Voor zover bekend is niemand gewond geraakt.

08 augustus '24 (10:54)

Baby’s en peuters na 17.30 niet welkom in restaurant in Oostkapelle

Mossels & Meer, een restaurant in het Zeeuwse Oostkapelle, heeft een drastische maatregel genomen: ouders met baby’s en peuters die na 17.30 binnenkomen, worden de deur gewezen. Kinderen zijn rond bedtijd te druk en hebben in het verleden voor gevaarlijke situaties gezorgd. Dit meldt Hart van Nederland.