Jongeren vinden uit eten gaan te duur en kiezen voor alternatieven
Veel horecagelegenheden hebben de prijzen het afgelopen jaar verhoogd. Dat kwam door de stijgende inkoopprijzen, hoge energierekeningen en het personeelstekort in de horecasector.
Thuisbezorging
Millennials (geboren tussen 1981 en 1996) en generatie Z (geboren tussen 1997 en 2010) hebben het uit eten gaan vrij makkelijk ingewisseld voor iets anders. Zij gaan sneller dan de oudere generaties op zoek naar een alternatief, zoals thuisbezorging, kant- en- klaarmaaltijden of koken zelf. Bij de jongere generaties is vooral thuisbezorging populair geworden.
Hybride consumptiegedrag
Inga Blokker, directeur van het FSIN geeft aan dat eten voor de jongere generaties veel meer om samenzijn met vrienden draait. Aan het ontsnappen van het drukke leven. De Millennials en generatie Z vertonen het zogenoemde hybride consumptiegedrag. “Ze maken vaak verantwoorde keuzes, maar willen op bepaalde momenten ook weleens uit de bocht vliegen.”
Door: Nationale Horecagids / Femke van Arendonk