Horeca gaat zware tijd tegemoet volgens ABN Amro
De Nederlandse horeca moet zich alvast voorbereiden op een lastige periode. Door de stijgende inkoopprijzen, inflatie en energieprijzen stijgen de kosten voor de horeca. Dit terwijl de inkomsten zullen afnemen door een lager consumentenvertrouwen en consumptie. Als klap op de vuurpijl is de arbeidsmarkt nog steeds erg krap en kampt de horecasector ook met hogere personeelskosten. Dit is gebleken uit een rapportage van de ABN Amro.
Positief beeld is schijn
Voor het jaar 2022 zijn de voorspellingen voor de sector positief; de verwachting is een volumegroei van 30 procent. Deze groei zal de horecasector ongeveer op hetzelfde niveau brengen als voor de pandemie. Maar de verwachting is dat dit niet lang gaat duren. Voor komend jaar heeft de ABN een berekening gemaakt van de groei in de sector. Daaruit blijkt een stagnering van de groei. Die zet zich om in een lichte daling in de omzet van 2 procent. Dit zal volgens het rapport zorgen voor meer faillissementen in de horeca.
Oorzaken van de verwachting
Een belangrijke reden hiervan is het bestedingsgedrag van consumenten; die zullen volgens de ABN een stuk minder vaak uit eten gaan of minder uitgeven wanneer zij buitenshuis eten. Daar komt bij dat de horeca momenteel met veel extra concurrentie kampt. De ABN Amro ziet dat bezorgdiensten van supermarkten ook invloed hebben op de horecasector; consumenten kiezen vaker voor een opwarmmaaltijd van deze bezorgservices. Maar niet alleen restaurants krijgen het moeilijk. De ABN verwacht ook voor kroegen een krimp van 2 procent.
Door: Nationale Horecagids