Beroep op tijdelijke toeslag of verkorte openingstijden typerend gedrag in de horeca
“Ik kan niet zoals thuis de verwarming lager zetten”, zegt Filippos Tsatsos, eigenaar van The Real Greek in Delft tegen NU.nl. De energierekening voor zijn restaurant is gestegen van 2.200 euro in de maand naar 7.500 euro. “Die 5.000 euro verschil heb ik doorberekend naar de klanten die maandelijks bij het restaurant eten. Dan kom ik uit op 0,50 euro per persoon”.
KHN positief over toeslag
“Het staat ondernemers vrij om een beroep te doen op een tijdelijke toeslag”, vertelt een woordvoerder van het KHN. “Het gebeurt ook in andere sectoren zoals de luchtvaart, waar een toeslag komt op de brandstof op het moment dat de prijzen hiervan sterk stijgen”.
Daarbij vindt de organisatie het wel belangrijk dat gasten op de hoogte zijn van deze toeslag. The Real Greek doet dit ook: door middel van een bord bij de entree wordt de gasten duidelijk gemaakt dat zij een kleine energietoeslag moeten betalen. Ze vermelden het ook bij de kassen en zelfs op de rekening.
Kortere openingstijden
Een andere oplossing voor de energieprijzen is het verkorten van de openingstijden. KHN concludeert aan de hand van een enquête dat ongeveer 3 procent van de ondernemingen de extra energiekosten kan doorberekenen. 43 procent kan dit gedeeltelijk en de overige 54 procent zegt dit niet te kunnen realiseren.
Dat is de reden waarom bijna een derde van de bedrijven kort op diensten, service en faciliteiten. Het verkorten van de openingstijden valt hier ook onder. Maar dit is niet voor iedereen een optie. “Als ik 2 uur minder open ben, verdien ik ook 2 uur niets”, zegt Tsatsos.
Door: Nationale Horecagids