Restauranthouder ziet voorschot stijgen van 3.000 naar 12.000 per maand
De restaurants in kwestie hadden allemaal een contract bij de energiemaatschappij voor gas en elektriciteit. Een van de horecaondernemers zag zijn voorschot stijgen van 3.000 euro per maand naar 12.000 euro per maand. De ondernemer in kwestie gaf in de rechtbank aan dat hij deze kostenstijging echt niet kon doorberekenen aan zijn klanten, omdat hij hen zou wegjagen als hij zijn bami pangang twintig procent duurder zou maken.
Energiemaatschappij kan niet anders
Holland Energie, de energiemaatschappij in kwestie, gaf aan geen andere keuze te hebben dan de restaurants de keuze te bieden tussen het betalen van de prijsverhoging of het - zonder extra kosten - overstappen naar een andere energiemaatschappij. De energiemaatschappij geeft aan dat de ondernemers graag willen vasthouden aan de tijd voordat de Russen de gaskraan dicht hebben gedraaid en dat Holland Energie dat ook graag zou willen, maar dat het niet kan. De inkoopprijzen zijn namelijk explosief gestegen door de oorlog in Oekraïne, geeft de energiemaatschappij aan.
De maat is vol
Een van de restauranthouders geeft aan dat de maat vol is. De horecabranche heeft net een zware periode achter de rug met de horecasluitingen door de coronacrisis en het terug moeten betalen van de uitgestelde belasting. En nu komen deze enorme kosten er ook nog eens bij. Ergens houdt het voor hen op, geeft de restauranthouder aan.
Door: Nationale Horecagids / Eline Boer