Consumentenprijzen in de horeca gaan weer omhoog: bier voor 3,50 euro
Door de prijsstijgingen zijn horecaondernemers noodgedwongen om een deel door te berekenen aan de klant, omdat ze anders onder gaan. Dit betekent dat de prijzen mogelijk binnenkort nog verder omhoog gaan. Vier jaar geleden werd er nog gedacht dat 2,50 voor een biertje veel was, maar nu is verwachting dat er ruim overheen wordt gegaan.
Andere maatregelen
Volgens Ruud Bakker van de Eindhovense afdeling van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) blijft het waarschijnlijk niet bij prijsstijgingen. Ondernemers moeten ook op andere manieren om zien te gaan met de opgelopen kosten.
Zo kunnen horecaeigenaren gaan kijken naar de momenten die het meest rendabel zijn om de zaak open te houden. Op deze manier kunnen mogelijk kosten onderdrukt worden. Bakker geeft aan dat er al zaken zijn die de tent nu nog maar vijf dagen in plaats van zeven dagen open hebben.
Zorgen om najaar
Het scheelt dat de horecaondernemers een goede zomer hebben gehad, maar er zijn nieuwe zorgen om het najaar. Door de inflatie komt er namelijk minder geld binnen. Consumenten zijn meer geld kwijt aan het doen van boodschappen en het betalen van de energierekening. Hierdoor blijft er een stuk minder geld over voor de horeca.
Door: Nationale Horecagids / Eline Boer