Horecaondernemers moeten openingstijden en menu's aanpassen
Restaurants gaan bijvoorbeeld niet meer open voor de lunch en bieden alleen nog diner. Of ze verkleinen de menukaart. Restaurants in het hoger segment zijn hiertoe genoodzaakt, maar ook pizzeria’s moeten bijvoorbeeld hun menu inkrimpen. Volgens voorzitter Siewert van der Zweep van de Koninklijke Horeca Nederland regio Groningen bieden sommige pizzeria’s niet meer negentig verschillende pizza, maar tussen de twintig en vijfentwintig.
Vaccinatiecampagne GGD
Net als de landelijke divisie maakt ook de Groningse divisie van KHN zich zorgen over de aankomende vaccinatiecampagne. Horecaondernemers weten dat het tijdens zulke campagnes moeilijk is om hun personeel te behouden. Van der Zweep haalt net als zijn landelijke collega de oneerlijke concurrentie wegens het hoge uurloon van de GGD aan.
Daarnaast is er de vrees dat er straks minder gasten komen door de stijgende energieprijzen, boodschappenkosten en de hogere horecaprijzen. “De ondernemers zullen nog een hele tijd bezig zijn met het aanvullen van de reserves die ze hebben moeten aanboren tijdens de lockdowns. En dat is niet zomaar gedaan.”
Innovatie
Als het aan Van der Zweep ligt, worden kinderen al vroeg bekendgemaakt met de horeca. Ja, dan duurt het nog een tijdje voordat ze er aan het werk kunnen, maar dan is er straks hopelijk een structurele oplossing. Voor nu is het tijd voor innovatieve oplossingen, zoals het gebruikmaken van een robot in het restaurant, zoals een zaak in Ten Boer dat doet. Van der Zweep geeft toe dat gasten dan echt een gezicht missen aan tafel, maar iedereen hierin een verlies kunnen accepteren met het oog op de toekomst.
Door: Nationale Horecagids / Johanne Levinsky