Stijging omzet horeca veertig procent, maar ondernemers maken zich nog druk
Ondernemers maken zich zorgen om de inflatie, want de vraag is of het nog meer blijft stijgen. Daarnaast hebben zij ook te maken met een groot personeelstekort. Wat betekent dit voor de ondernemers?
Stijging digitale transacties
De Rabobank ziet een sterke stijging van het aantal digitale transacties: pin én online. In alle gevallen is de omzet sinds februari dit jaar gestegen vergeleken met drie jaar geleden. Of het nu gaat om uit eten gaan, op vakantie gaan of dagrecreatie.
Inhaalbestedingen
Buitenshuis eten en drinken wordt veel gedaan, waardoor de bestedingen op dit gebied nog steeds blijven stijgen. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 is het aantal transacties in de horeca bijna veertig procent hoger. Dit heeft te maken met ‘inhaalbestedingen’. Burgers konden immers een lange tijd niet naar de horeca en gaan daarom nu vaker heen of besteden meer.
Uitdagingen enorm
Hoewel een groei van veertig procent meer dan positief is, betekent het niet dat de horecaondernemers zonder zorgen zitten. De uitdagingen zijn nog altijd enorm voor de sector. Door de oorlog in Oekraïne en de inflatie schieten de prijzen van voedsel omhoog. Daarnaast stijgt ook de energierekening. Deze stijgingen moeten doorberekend worden naar de klant, die ook al te maken heeft met beide trends en hierdoor vaak minder te besteden heeft.
Koopkrachtdaling
Daarnaast wordt er door de Rabobank een koopkrachtdaling verwacht aankomend half jaar. De verwachting is dat dit ook impact zal hebben op de sector, waardoor het herstel uiteindelijk weer wordt vertraagd. Dit betekent mogelijk dat sommige ondernemingen nog niet volledig zullen herstellen van de coronapandemie.
Door: Nationale Horecagids / Eline Boer