Gasten in de horecasector geven steeds minder fooi, met name de laatste tijd
Gasten in de horeca moeten het steeds vaker doen met minder service. Vanuit de restaurants is dit te begrijpen, want zij wortelen met een groot personeelstekort en moeten daardoor toch open met minder werknemers. De gasten zijn echter nog kritischer op de service, omdat zij meer geld moeten neerleggen voor hetzelfde product. Dit heeft invloed op de fooien.
Minder snel fooi geven
Edwin Vlek van FNV Horeca geeft aan dat Nederlanders de afgelopen jaren steeds vaker zijn gaan pinnen, waardoor zij minder snel meer fooi geven. Daarnaast is er ook de angst dat het fooi niet bij de juiste persoon terecht komt.
Veranderde prijs-kwaliteitsverhouding
Doordat veel horecazaken hun prijzen noodgedwongen omhoog moeten gooien, is de prijs-kwaliteitsverhouding veranderd. Horecagasten verwachten meer service als zij meer geld moeten betalen, maar Vlek vraagt zich af hoe realistisch dit is gezien de huidige situatie.
Totaalsom klopt niet meer
De totaalsom klopt immers niet meer. Hetzelfde werk wordt immers op dit moment door minder mensen gedaan. Daarnaast gaan gasten zuiniger met hun geld om door de huidige inflatie, wat vervolgens ook doorwerkt in het fooi.
Door: Nationale Horecagids / Eline Boer