Horecaondernemers moeten meebewegen met vega(n) beweging
Momenteel is de groep vegetariërs en veganisten nog tamelijk klein, maar horecaondernemers in het middensegment laten kansen liggen als zij geen plantaardige en vegetarische gerechten op de menukaart aanbieden, aldus culinair trendwatcher Denise Kortlever.
Belangrijke ontwikkeling
Adviesbureau Boston Consulting Group heeft aangegeven dat de ‘peak meat’ in 2025 ligt. Daarna zal de mate waarin vlees geconsumeerd wordt, afnemen. Een grote ontwikkeling dus. Daarom is het voor de horecasector belangrijk om mee te bewegen. Wordt dat niet gedaan, dan zullen er gasten buitengesloten worden.
Prijskloof minder groot
Supermarktonderzoeker Questionmark geeft aan dat de prijskloof tussen dierlijke producten en plantaardige vervangers minder groot wordt. Inmiddels is de helft van de veganistische producten goedkoper of net zo duur als de dierlijke varianten. Op dit moment worden er nog hoge marges berekend, maar op termijn zal dit mogelijk veranderen.
Door: Nationale Horecagids / Eline Boer