Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Verschillende prijzen voor hetzelfde gerecht kan voor meer winst zorgen

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Verschillende prijzen voor hetzelfde gerecht kan voor meer winst zorgen
Dynamic pricing kan een oplossing zijn voor de horeca om meer winst te behalen. Hotels en luchtvaartmaatschappijen werken er al decennia mee. Volgen restaurants en cafés ook? Dit meldt Lunchroom.

Bij het fenomeen worden de prijzen vastgesteld op basis van vraag en aanbod. Als er weinig vraag naar een product is, wordt de prijs verlaagd. En als er veel vraag naar is, wordt het verhoogd. Bij luchtvaartmaatschappijen en hotels zijn er complete afdelingen voor die ontwikkelde algoritmes hiervoor hebben gemaakt.

Overspannen horecalandschap

Momenteel is er sprake van een overspannen horecalandschap. Dit komt door de krapte op de arbeidsmarkt, de inflatie die maar blijft oplopen en de mogelijke nieuwe corona-uitbraak. Hoewel horecaondernemers hierdoor gedwongen hun prijzen omhoog moeten gooien, blijven de gasten maar komen. Om de druk op het personeel en de marges te verlagen, zou dynamic pricing een uitkomst kunnen zijn.

Eenvoudiger

Het kan overigens ook eenvoudiger voor de horecasector worden gemaakt dan ingewikkelde algoritmes moeten gebruiken. Tokio is het voorbeeld hiervan. Tijdens de eerste lockdown besloot een restaurant de prijzen te laten meebewegen met vraag en aanbod. Slechts één gerecht wisselde per dag. Door middel van een grote poster op het raam en via social media liet het restaurant zien hoeveel het gerecht kostte om 13:00 uur en hoeveel gasten twee uur later voor hetzelfde gerecht moesten betalen.

Succes

Het succes bleek overweldigend te zijn. Na de introductie van deze werkwijze kwamen de gasten verspreid over de dag. De omzet steeg en de gasten werden tevreden. Ook waren de personeelsleden blij, want de drukte werd hierdoor verspreid.

Door: Nationale Horecagids / Eline Boer

18 november '24 ( 8:51)

Werknemers in horeca en zorg ervaren het vaakst ongewenst gedrag

Personeel in de zorg en de horeca ervaart het vaakst ongewenst gedrag op de werkvloer, bijvoorbeeld door seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden, die het heeft uitgevoerd samen met TNO. Vrouwelijke werknemers ervaren vaker ongewenst gedrag dan mannelijke werknemers.

25 oktober '24 (11:48)

Akkoord over nieuwe cao horeca: vooral meer ervaren medewerkers gaan erop vooruit

Werkgevers en vakbonden FNV en CNV hebben een overeenkomst bereikt over een nieuwe cao voor horecamedewerkers. Dat melden branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en FNV. Volgens de afspraken stijgen de lonen van werknemers in de laagste twee salarisschalen de komende twee jaar mee met het minimumloon.

23 oktober '24 ( 6:32)

Minder cafés in Nederland, maar meer restaurants en cateringbedrijven

DEN HAAG (ANP) - Het aantal cafés in Nederland is sinds 2007 met bijna een derde afgenomen. Wel kwamen er een stuk meer restaurants en bedrijven in de eventcatering bij, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers.

09 oktober '24 (10:48)

Nationale Krokettendag

Een van de meest iconische Nederlandse snacks verdient natuurlijk een eigen dag. Daarom is het op 9 oktober Nationale Krokettendag in Nederland. Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten kroketten te vinden. Of je nou houdt van een traditionele vleeskroket of een vegetarische variant maakt niet uit. Op 9 oktober eren we de verrukkelijke kroket. 

07 oktober '24 (13:02)

Michelin- en groene sterren uitgereikt aan deze toprestaurants

De Librije in Zwolle is het enige restaurant in Nederland dat drie Michelinsterren mag voeren. Jonnie en Thérèse Boer kregen maandag in Maastricht voor het twintigste jaar de hoogste onderscheiding in het restaurantwezen toegekend. De eerste keer dat de chef-kok van De Librije een ster kreeg was in 1993.

07 oktober '24 ( 6:04)

Welke restaurants krijgen er een Michelin- of groene ster bij?

Op de horecavakbeurs BBB in Maastricht wordt maandag bekendgemaakt welke restaurants een Michelinster (erbij) krijgen. De sterren zijn een erkenning voor chefs die op hoog gastronomisch niveau koken.

05 september '24 (13:00)

Kaas-pizza dag

Pizza is een van de meest geliefde gerechten wereldwijd, en de eenvoud van een kaas-pizza staat centraal in deze culinaire favoriet. Kaas-pizza dag is een dag waarop we de pure, onweerstaanbare smaak van kaas op een knapperige pizzabodem vieren. Deze dag is een must voor elke pizzaliefhebber en biedt een geweldige kans om even stil te staan bij de eenvoud die dit gerecht zo bijzonder maakt.

12 augustus '24 (17:32)

Drukte bij strandtenten en terrassen door mooi weer

DEN HAAG (ANP) - Het is druk in de strandtenten langs de Nederlandse stranden. Brancheorganisatie de Nederlandse Kust Vereniging (NKV) en strandtenten in Vlissingen en Scheveningen zien maandag veel gasten en volle terrassen.

12 augustus '24 (10:17)

Geen slachtoffers bij brand pizzeria Leeuwarden, brand onder controle

LEEUWARDEN (ANP) - De brand in een pizzeria aan de Zuidvliet in Leeuwarden is onder controle. De brandweer verwacht nog geruime tijd bezig te zijn met nablussen, vertelt een woordvoerder. Voor zover bekend is niemand gewond geraakt.

08 augustus '24 (10:54)

Baby’s en peuters na 17.30 niet welkom in restaurant in Oostkapelle

Mossels & Meer, een restaurant in het Zeeuwse Oostkapelle, heeft een drastische maatregel genomen: ouders met baby’s en peuters die na 17.30 binnenkomen, worden de deur gewezen. Kinderen zijn rond bedtijd te druk en hebben in het verleden voor gevaarlijke situaties gezorgd. Dit meldt Hart van Nederland.