Platform voor horeca om voedselverspilling tegen te gaan
Het bedrijf wil op deze manier voedselverspilling tegengaan en horecaondernemers helpen. Na de twee jaar durende coronapandemie en de hoge inflatie is het voor eigenaren van horecazaken duurder om in te kopen, waardoor zij minder marge maken.
Voedselverspilling
Ieder jaar wordt er in Nederland twee miljard kilo voedsel verspild. De grootste verspilling vindt plaats bij de leveranciers van de horeca, namelijk bij de boer, teler, fabrikant, handel en verwerking. Restaurants verspillen in mindere mate het voedsel.
Dat de toeleveranciers van de horeca met name verantwoordelijk zijn voor de voedselverspilling, komt onder andere doordat fabrikanten en groothandelaren beperkt zicht hebben op het vraag en aanbod op de markt.
Hoge kortingen
Op TIPPR kunnen horecaondernemers producten kopen met een krappe houdbaarheidsdatum of waar iets productietechnisch niet goed aan is, bijvoorbeeld producten met een verouderde verpakking of een verkeerde label. De ene dag bestaat het aanbod uit honderden croissants en de andere dag uit seizoenbieren. Ondernemers kunnen deze producten tegen hoge kortingen bestellen.
Goede doel
Leveranciers betalen alleen de transportkosten voor het aanbieden van de producten op het platform. Als er producten overblijven die niet worden gekocht door de horeca, dan worden deze gedoneerd aan goede doelen zoals het Leger des Heils.
Door: Nationale Horecagids / Eline Boer