Hermann Hell vindt dat de horeca te goedkoop is, prijzen moeten omhoog
Grondstoffen, energie, huren en personeel. Alles wordt op dit moment duurder voor horecaeigenaren. Daarnaast kampen de meesten ook met een enorme berg schulden die zij moeten afbetalen. De haard moet blijven roken, dus moeten de prijzen in de horeca omhoog, aldus Hell.
Service en entertainment
De ondernemer pleit ervoor dat horecaeigenaren zich daarnaast nog meer inzetten op dat waar hun gasten voor komen: service en entertainment. Het zou volgens Hell zonde zijn als de gasten niet terugkeren, omdat zij het te duur vinden. Eten en drinken kunnen klanten overal, maar zij komen naar de horeca voor service en entertainment. Na een memorabel avondje uit zullen mensen niet klagen over de prijs.
Het draait dus allemaal om de beleving. Een saté van twaalf euro kan op de ene plek te duur gevonden worden, terwijl er voor dezelfde saté in een ander restaurant zonder problemen negentien euro neergelegd wordt. De gast betaalt immers niet alleen voor het eten op zijn bord.
Publiek opvoeden
Volgens Hell is de ‘perfect storm’ het ideale moment om het publiek op te voeden. Om de gasten te laten zien dat zij niet alleen betalen voor het eten op hun bord, maar ook voor het comfort en de sympathieke kelner die aan hun tafel staat. De ondernemer is ervan overtuigd dat Nederland te goedkoop is en dat gasten vaak niet beseffen dat álles wat zij zien in de zaak geld kost.
Beleving te duur
Hell geeft aan dat de beleving het product van de horeca is. Volgens de ondernemer leveren horecaeigenaren geen goed product als de klanten hen te duur vinden. Het biertje is dan niet te duur, maar de beleving.
Door: Nationale Horecagids / Eline Boer