Horeca moet met creatieve oplossingen komen om personeelstekort te omzeilen
De horeca moet rekening houden met een structureel personeelstekort, aldus horecaspecialist Stef Driessen bij ABN Amro. Door de coronamaatregelen zijn veel werknemers van de horeca naar de GGD en flitsbezorgdiensten gegaan, want zij hebben hogere lonen.
Met creativiteit moeten er oplossingen voor de heersende problematiek komen. Zo staat er bij het restaurant Auberge Jean & Marie in Amsterdam minder op het menu en is de zaak alleen met aangepaste openingstijden te bezoeken. Het besluit is genomen, omdat zij een gebrek hebben aan goede chef-koks.
Onconventionele stunt
In Noordwijk probeert Rob Lammers, eigenaar van strandpaviljoen Vrijstaat Nederzandt, werknemers aan te trekken op een onconventionele manier. Hij heeft in de hele omgeving reclameborden geplaatst waarop hij zijn uurloon met die van de Albert Heijn en de horeca-cao vergelijkt. Binnen twintig dagen had de ondernemer tachtig sollicitanten. Het succes is zo groot, dat hij moet overwegen om een personeelsstop in te voeren.
Door: Nationale Horecagids