Horeca moet functies aantrekkelijker maken om personeel te werven
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat veel personeel in de horeca is weggegaan. Eind 2020 werkte minder dan de helft van de werknemers nog in de sector vergeleken met het jaar ervoor. Nu de coronamaatregelen zijn losgelaten en Nederland weer langzaam terug lijkt te gaan naar het ‘normaal’, wordt er steeds vaker gevraagd naar horecapersoneel.
Functie aantrekkelijker maken
Om de sector aantrekkelijker te maken voor potentiële werknemers, is KHN afgelopen zomer begonnen met een campagne: “Werken in de horeca, elke dag ’n feestje”. Toch is het uiteindelijk aan de horecaeigenaren om de functies aantrekkelijker te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om door te groeien of een opleiding te volgen, maar ook aan een goede balans tussen werk en privé. Salaris speelt ook een rol, maar goede secundaire arbeidsvoorwaarden zijn crucialer.
Uiteindelijk is het per persoon verschillend wat een baan aantrekkelijker maak. Voor de een is dit de kans om door te groeien, terwijl dit voor de ander een extra vrije dag is. Het gaat verder dan alleen het salaris. Vooral jongeren hebben behoefte aan flexibiliteit.
Door: Nationale Horecagids