Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

5 effectieve manieren om gasten te verrassen

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Als horecaondernemer kun je je gasten veranderen in enthousiaste fans van je restaurant of hotel door hen op een effectieve manier te verrassen. Niet alleen door altijd te glimlachen en gasten steeds persoonlijk te verwelkomen. Ook via communicatie, persoonlijk contact en weggevertjes kun je hun loyaliteit aanzienlijk verhogen. Dit zijn vijf effectieve manieren waarop je dat kunt doen:

1. Leer je  klanten kennen

In deze tijd van groeiende zakelijkheid kun je je als horecaondernemer onderscheiden door betrokkenheid te tonen naar je gasten toe. Luister met oprechte interesse, stel vragen en geef tips voor leuke uitstapjes in de omgeving. Zorg ook dat je veel folders hebt liggen die ook bij de VVV beschikbaar zijn.

2. Geef ze een lot

Het klinkt onconventioneel, maar je gasten een lot uit de loterij geven is een geweldige manier om ze te verrassen. Misschien geef je ze wel een lot dat hun leven zal veranderen. Vraag hen bij binnenkomst wat hun wens zou zijn als ze een wens mochten doen. Veel mensen wensen dat ze de loterij winnen. Verras hen met een lot en wens hen geluk.

3. Maak het persoonlijk

Gasten willen een persoonlijke aanpak. Dat hoeft geen grote investering te vergen. Je laat al zien dat je echt om hen geeft met persoonlijke weggevertjes. Dat is een goedkope manier om het je gasten naar de zin te maken.

4. Welkomst telefoongesprekken

Als je een hotel hebt, heb je wellicht geen idee hoe groot de impact van een simpel telefoontje kan zijn voor het opbouwen van een relatie met je gasten. Bel persoonlijk met mensen die net hebben ingecheckt en bevestig dat alles in hun kamer aan hun verwachtingen voldoet.

5. Bied iets gratis aan

Iedereen houdt van cadeautjes. Hoe klein je geschenk ook is, je gasten zullen het gebaar zeker waarderen. Bijvoorbeeld een fles water of een koud drankje bij aankomst. Voor ouders met kinderen zijn gratis luiers in het toilet een fantastische service die ze niet snel zullen vergeten. 

18 november '24 ( 8:51)

Werknemers in horeca en zorg ervaren het vaakst ongewenst gedrag

Personeel in de zorg en de horeca ervaart het vaakst ongewenst gedrag op de werkvloer, bijvoorbeeld door seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden, die het heeft uitgevoerd samen met TNO. Vrouwelijke werknemers ervaren vaker ongewenst gedrag dan mannelijke werknemers.

25 oktober '24 (11:48)

Akkoord over nieuwe cao horeca: vooral meer ervaren medewerkers gaan erop vooruit

Werkgevers en vakbonden FNV en CNV hebben een overeenkomst bereikt over een nieuwe cao voor horecamedewerkers. Dat melden branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en FNV. Volgens de afspraken stijgen de lonen van werknemers in de laagste twee salarisschalen de komende twee jaar mee met het minimumloon.

23 oktober '24 ( 6:32)

Minder cafés in Nederland, maar meer restaurants en cateringbedrijven

DEN HAAG (ANP) - Het aantal cafés in Nederland is sinds 2007 met bijna een derde afgenomen. Wel kwamen er een stuk meer restaurants en bedrijven in de eventcatering bij, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers.

09 oktober '24 (10:48)

Nationale Krokettendag

Een van de meest iconische Nederlandse snacks verdient natuurlijk een eigen dag. Daarom is het op 9 oktober Nationale Krokettendag in Nederland. Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten kroketten te vinden. Of je nou houdt van een traditionele vleeskroket of een vegetarische variant maakt niet uit. Op 9 oktober eren we de verrukkelijke kroket. 

07 oktober '24 (13:02)

Michelin- en groene sterren uitgereikt aan deze toprestaurants

De Librije in Zwolle is het enige restaurant in Nederland dat drie Michelinsterren mag voeren. Jonnie en Thérèse Boer kregen maandag in Maastricht voor het twintigste jaar de hoogste onderscheiding in het restaurantwezen toegekend. De eerste keer dat de chef-kok van De Librije een ster kreeg was in 1993.

07 oktober '24 ( 6:04)

Welke restaurants krijgen er een Michelin- of groene ster bij?

Op de horecavakbeurs BBB in Maastricht wordt maandag bekendgemaakt welke restaurants een Michelinster (erbij) krijgen. De sterren zijn een erkenning voor chefs die op hoog gastronomisch niveau koken.

05 september '24 (13:00)

Kaas-pizza dag

Pizza is een van de meest geliefde gerechten wereldwijd, en de eenvoud van een kaas-pizza staat centraal in deze culinaire favoriet. Kaas-pizza dag is een dag waarop we de pure, onweerstaanbare smaak van kaas op een knapperige pizzabodem vieren. Deze dag is een must voor elke pizzaliefhebber en biedt een geweldige kans om even stil te staan bij de eenvoud die dit gerecht zo bijzonder maakt.

12 augustus '24 (17:32)

Drukte bij strandtenten en terrassen door mooi weer

DEN HAAG (ANP) - Het is druk in de strandtenten langs de Nederlandse stranden. Brancheorganisatie de Nederlandse Kust Vereniging (NKV) en strandtenten in Vlissingen en Scheveningen zien maandag veel gasten en volle terrassen.

12 augustus '24 (10:17)

Geen slachtoffers bij brand pizzeria Leeuwarden, brand onder controle

LEEUWARDEN (ANP) - De brand in een pizzeria aan de Zuidvliet in Leeuwarden is onder controle. De brandweer verwacht nog geruime tijd bezig te zijn met nablussen, vertelt een woordvoerder. Voor zover bekend is niemand gewond geraakt.

08 augustus '24 (10:54)

Baby’s en peuters na 17.30 niet welkom in restaurant in Oostkapelle

Mossels & Meer, een restaurant in het Zeeuwse Oostkapelle, heeft een drastische maatregel genomen: ouders met baby’s en peuters die na 17.30 binnenkomen, worden de deur gewezen. Kinderen zijn rond bedtijd te druk en hebben in het verleden voor gevaarlijke situaties gezorgd. Dit meldt Hart van Nederland.