Ondanks sterk coronajaar toch rode cijfers bij Thuisbezorgd.nl
Afgelopen voorjaar fuseerde het Nederlandse Takeaway.com met het Britse Just Eat. In verband met de samensmelting moesten veel kosten worden gemaakt. En er werd geld gestoken in verdere expansie. Zo is het bedrijf ook bezig met de overname van het Amerikaanse Grubhub. Die deal ter waarde van ongeveer 7,3 miljard dollar is nog niet afgerond.
Onder de streep was uiteindelijk sprake van een tekort van 151 miljoen euro, waar een jaar eerder nog een verlies van 115 miljoen euro in de boeken ging. Gecorrigeerd voor onder meer rente en afschrijvingen ging het wel de goede kant op met de resultaten. Dan steeg de bedrijfswinst juist flink. En de opbrengsten kwamen meer dan de helft hoger uit dan de optelsom van de omzet van Takeaway en Just Eat in 2019.
'Uitzonderlijk jaar'
Topman Jitse Groen omschrijft 2020 als een "uitzonderlijk" jaar voor het bedrijf. De coronapandemie bracht volgens hem "ongekende uitdagingen" met zich mee voor restaurants en consumenten, maar ook voor de organisatie en het personeel van Just Eat Takeaway. Om restaurants bij te staan in coronatijd werden bijvoorbeeld commissies tijdelijk opgeschort. Verder namen de kosten voor personeel toe.
De onderneming meldde in januari al dat er in het laatste kwartaal van vorig jaar veel meer bestellingen binnenkwamen dan een jaar eerder. Omdat restaurants weer moesten sluiten en mensen thuis moesten blijven vanwege nieuwe lockdowns werd vaker eten thuisbezorgd. In heel 2020 werden alles bij elkaar 588 miljoen bestellingen verwerkt, goed voor een toename van 42 procent. In Nederland was sprake van 30 procent groei tot 49 miljoen orders. Groen gaat ervan uit dat de groei van het aantal bestellingen in het nieuwe jaar nog zal versnellen.
Just Eat Takeaway is ook nog voor 33 procent eigenaar van zijn Braziliaanse branchegenoot iFood, dat vorig jaar eveneens flinke groei liet zien. Het belang staat inmiddels al een tijdje in de etalage. Volgens Just Eat Takeaway zijn er al meerdere biedingen gedaan door andere partijen. Het hoogste bod bedroeg 2,3 miljard euro. Maar de onderneming heeft al deze biedingen afgewezen omdat ze te laag zouden zijn gezien de omvang van iFood en de nog te behalen groei in Zuid-Amerika.
Door: ANP