Voedingscentrum blijft aandringen op terugdringen verkooppunten fastfood
"De eetomgeving speelt ook mee, je krijgt van alles aangeboden", zegt de woordvoerster naar aanleiding van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, waaruit naar voren komt dat een kwart van de jongvolwassenen kampt met overgewicht. "Snoep- en fastfoodketens hebben grote budgetten. Als jij je huis uitloopt en je hebt je voorgenomen alleen gezonde dingen te eten, kun je dat lang volhouden. Maar je krijgt heel veel op je afgevuurd en dan is het moeilijk vol te houden. Ketens weten dat. Je wordt overspoeld door reclames."
Ze wijst er verder op dat supermarkten weliswaar schappen vol snacks hebben voor jonge kinderen. "Maar deze zogenaamde gezonde producten bevatten toch veel suiker. Je kunt beter een appel of een cracker geven", aldus de woordvoerster.
Verkooppunten fastfood
Het Voedingscentrum onderstreept in de strijd tegen overgewicht het belang van (prijs)maatregelen, waaronder het stimuleren van gezond eten en het terugdringen van het aantal verkooppunten van fastfood. De kennisinstelling wijst op de door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) voorgestelde maatregelen. Op de lijst staan onder meer het goedkoper maken van gezonde voeding door bijvoorbeeld geen btw-heffing op Schijf van Vijf-producten en een suikertaks op frisdrank en andere producten met toegevoegde suikers.