Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek
Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

Goedkopere zaken zouden de prijzen dusdanig hebben opgevoerd dat die niet meer in verhouding staan met de waarde die de consument eraan hecht. "Het prijsverschil met iets duurdere restaurantvormen is te klein geworden, waardoor de consument loyaal blijft aan duurdere restaurants", aldus FSIN-directeur Inga Blokker. Een maaltijd bezorgen zou worden ingewisseld voor supermarkten en gemakswinkels.

De omzet bij fastfoodzaken en maaltijdbezorging is in 2024 gedaald, volgens cijfers van FSIN, terwijl bij restaurants een stijging van 6 procent zichtbaar was. De gehele foodservicesector, waar onder meer horecazaken, catering, fastfood en pompstations onder vallen, had volgens het platform vorig jaar last van een "beknibbelende consument". Het instituut stelt dat de enige groei in de branche het gevolg was van prijsstijgingen. De omzet in de totale foodservice steeg vorig jaar met 4,1 procent tot ruim 22 miljard euro. In 2023 was nog sprake van een groei van 12,1 procent.

Consumenten aten vorig jaar minder vaak buiten de deur, signaleert FSIN. Door het natte weer in april en mei gaven consumenten een stuk minder geld buitenshuis uit aan eten. Niet alleen in restaurants, maar ook op terrassen en in strandtenten en vakantieparken was het hierdoor minder druk. Ondanks een stijging van de koopkracht deden consumenten het bovendien sowieso zuiniger aan, volgens het kennisplatform.

Blokker stelt dat consumenten reageren op de sterk opgelopen prijzen bij de eetgelegenheden. "De effecten van de prijsverhogingen van de afgelopen jaren zijn nu toch echt ingedaald bij de consument. Een meerderheid van de Nederlanders vindt buitenshuis eten te duur."

Het waren vooral de jongere generaties die flink minder geld uitgaven. Doorgaans geven die generaties juist het meest uit in de horeca, volgens FSIN.

FSIN verwacht in 2025 een totale stijging van de horecaomzet van 4 procent. Ook rekent het instituut op "enig herstel" van het volume bij fastfoodzaken en bezorging door gerichte prijsacties om consumenten te verleiden. Wel zijn er zorgen over de winstgevendheid van de sector vanwege gestegen kosten.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.

29 oktober '24 ( 8:35)

Nieuwe horecaformule rapper Boef groot succes: razendsnelle uitverkoop

Rapper Boef heeft verrast gereageerd na de recente lancering van zijn nieuwe horecaformule Chick&Cheez. "Hier word je als eigenaar lijp van", deelt hij op zijn Instagram Stories bij reacties van klanten die door die razendsnelle uitverkoop net te laat waren. De 31-jarige artiest reisde onlangs vanuit zijn woonplaats Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten naar Nederland af om bij de opening van de ruim vijftig vestigingen te zijn.

23 oktober '24 ( 8:30)

Rapper Boef opent eigen fastfoodketen CHICK&CHEEZ

Boef opent donderdag zijn eigen fastfoodketen, genaamd CHICK&CHEEZ. Dat maakt de 31-jarige artiest dinsdag bekend. "Ik ben zwaar liefhebber van zowel kip als kaas en ik heb het gecombineerd in mijn eigen keten", schrijft Boef op Instagram.

08 oktober '24 (16:17)

Dunkin', bekende koffie- en donutketen, failliet in Nederland

UTRECHT (ANP) - Koffie- en donutketen Dunkin' is in Nederland failliet. Dat heeft medeaandeelhouder Roberto Fava bevestigd na een bericht van De Telegraaf. De curator van Dunki' zegt tegen de krant dat de ongeveer vijftig winkels voorlopig openblijven.

04 september '24 ( 9:47)

In tien jaar ruim 6000 fastfoodrestaurants meer in Nederland

DEN HAAG (ANP) - Het aantal fastfoodrestaurants is in tien jaar tijd met meer dan de helft gestegen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Begin dit jaar telde Nederland ruim 19.000 van dit soort eetplekken, terwijl dat er in 2014 nog ongeveer 12.600 waren.

01 augustus '24 (10:03)

Flinke brand gewoed bij snackbar; politie vermoedt brandstichting

Bij een snackbar in Amsterdam-Zuid heeft afgelopen nacht een flinke brand gewoed. De politie meldt donderdagochtend dat er een vermoeden is van brandstichting. Bij de brand raakte niemand gewond, maar een paar mensen moesten door ambulancepersoneel worden nagekeken omdat ze rook hadden ingeademd.

19 juni '24 ( 6:49)

Reclame Code Commissie fluit McDonald's terug over frietjes

McDonald's mag niet langer zeggen dat zijn Franse frietjes niets anders bevatten dan aardappel en zout. Dat deed de fastfoodketen in een paginagrote krantenadvertentie in maart. Voedselwaakhond Foodwatch won hierover een zaak bij de Reclame Code Commissie.

18 december '23 (13:32)

Veroordeling: 30 jaar cel voor dubbele moord McDonald's in Zwolle

Voor het doodschieten van twee broers in een vol McDonald's-restaurant in Zwolle is een 34-jarige man tot dertig jaar cel veroordeeld. De rechtbank achtte maandag een dubbele moord bewezen.