Vann Dobben kroket uit diepvries supermarkt
AMSTERDAM (Novum) - De twee grootste Nederlandse producenten van diepvriessnacks mogen fuseren. Voorwaarde is wel dat het kroketten- en bitterballenmerk Van Dobben over zes jaar niet meer in de supermarkten ligt. Voor de verkoop aan de groothandel, snackbars en andere horecabedrijven mag het fusiebedrijf de naam wel blijven gebruiken.
Royaan, de maker van Van Dobben-kroketten en Ad van Geloven, die Mora-snacks produceert, krijgen dus onder voorwaarden toestemming van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) om hun krachten te bundelen. In de periode van zes jaar moet een concurrent de merknaam Van Dobben wijzigen om te voorkomen dat er na de fusie te weinig concurrentie overblijft. Daarna mag de naam Van Dobben niet meer worden gebruikt in Nederlandse supermarkten.
Het fusiebedrijf mag ook geen producten aan Nederlandse supermarkten meer verkopen die lijken op de bitterbal en kroket van Van Dobben. Supermarkten zouden mogelijk weinig kunnen doen als het nieuwe bedrijf, dat ook de merken Kwekkeboom en Hebro bezit, de prijzen blijvend zou verhogen. De NMa ziet geen concurrentieproblemen bij de groothandels en horeca.
De beide snackbedrijven laten in een verklaring weten dat zich verder te buigen over het afstoten van de supermarktactiviteiten van Van Dobben, die het grootste deel van zijn omzet haalt uit de verkoop aan snackbars, horeca en cateringbedrijven. "Verder gaan wij beide naar onze aandeelhouders, respectievelijk Lion Capital en NPM Capital, om te kijken of de beoogde fusie onder de door de NMa gewenste randvoorwaarden nog steeds haalbaar is", zegt topman Peter Doodeman van Ad van Geloven. "We denken voor dat proces nog enige tijd nodig te hebben."
De fusie tussen Royaan en Ad van Geloven, die samen een omzet van bijna 250 miljoen euro en ruim elfhonderd werknemers hebben, werd in november aangekondigd. De fusie van de Belgische afdelingen van de twee bedrijven is al eerder goedgekeurd.