Onduidelijkheid onder horecaondernemers over verpakkingsregels per 1 juli
Van Rooij vervolgt door te zeggen dat ondernemers het moeten accepteren dat gasten straks ook hun eigen bekers en bakjes mee gaan nemen naar de horeca. Anders kunnen zij zelf ook een alternatief bieden aan hun klanten. Daarnaast zegt Van Rooij over de wegwerpverpakkingen dat ondernemers goed op moeten letten. “Soms bevatten ook kartonnen wegwerpbekers en -bakjes kunststof, zoals een plastic coating aan de binnenkant. Zelfs een ‘plasticvrij-keurmerk’ biedt niet altijd garantie.”
Bijdrage
Ondernemers mogen zelf bepalen hoeveel zij extra in rekening brengen voor wegwerpplastics. Voor plastic tasjes, waar we al sinds 2016 voor moeten bijbetalen, wordt rond de 60 eurocent in rekening gebracht. Dat terwijl de richtlijn 25 eurocent was.
Daarnaast is het volgens Van Rooij belangrijk dat de ondernemers hun gasten goed informeren om discussies te voorkomen. Hij stelt dat de ondernemers duidelijk moeten zijn over de extra kosten tegenover hun klanten. Ook zegt hij dat het belangrijk is om de kassasystemen al in te stellen zodat de bijdrage voor de plastics goed geregistreerd wordt.
Eigen servies
Wanneer een horecaonderneming de wegwerpplastics blijft gebruiken, moet deze de gasten de keuze bieden voor een duurzaam alternatief. Ook mogen gasten hun eigen servies meenemen. Van Rooij stelt echter dat ‘niemand daar op zit te wachten’, en verwacht dat er weinig klanten zijn die dit gaan doen.
Daarnaast wordt het vanaf 1 januari 2024 verboden voor ondernemingen om eten ter plaatse te verpakken in wegwerpplastics. Zij zullen voortaan alternatieven zoals herbruikbaar servies van keramiek, kunststof of ander materiaal moeten gebruiken. Er komt geen verbod op wegwerpplastics bij bezorging en afhaal.
Door: Nationale Horecagids