Ruim 40 procent meer drive-throughs in Nederland
Voor lange tijd had de McDonald’s een officieus alleenrecht op deze vorm van autoservice. En ook op dit moment heeft nog steeds 80 procent van de drive-throughs een gele M op het dak staan.
Andere bedrijven hebben daar ondertussen wel al 15 procent van afgesnoept. Die gegevens kwamen naar voren in een inventarisatie van bureau Foodservice Watcher in Bredevoort.
Coronapandemie
Door de maatregelen tijdens de coronapandemie werden er veel tijdelijke drive-throughs opgezet, naar schatting zo’n 120. Daar was vaak ook geen sprake van een ‘echte’ drive-through, maar meer een zogenaamde ‘curb service’, bediening aan het autoraam op parkeerplaatsen. Op sommige plekken wordt deze service nog geboden, maar vele verdwenen toen de coronamaatregelen versoepeld werden.
Groeiversnelling
Het bureau Foodservice Watcher voorspelt een sterke groei de komende tijd. De KFC heeft ambities om door te groeien. Daarnaast zijn er partijen die de ontwikkeling verder aanjagen, zoals vastgoedontwikkelaars en horecagroep als GR8 en EG Group (tankstations) aan de randen van steden.
Verschillende merken met een drive-though naast elkaar zijn in Nederland nog schaars, maar dit aantal zal op korte termijn toenemen. Dan ontstaat wel de vraag of deze ontwikkeling ook op lange termijn stand houdt. De overheid is flink bezig om de groei van fastfood te beperken.
Door: Nationale Horecagids