Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

McDonald’s gaat onderzoek doen naar herbruikbare verpakkingen

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
McDonald’s gaat onderzoek doen naar herbruikbare verpakkingen
McDonald’s wil in 2024 een uitgebreid rapport publiceren over het hanteren van een duurzamer verpakkingsbeleid. Zo gaat de fastfoodketen onder meer kijken naar herbruikbare verpakkingen, maar gaat ook de risico’s van de wegwerpplastic in kaart brengen en de gevolgen ervan op de natuur, mens en milieu. Dit meldt Frituurwereld.

Een activistische aandeelhouder van McDonald’s, As You Sow, zette druk achter de keten om hier onderzoek naar te gaan doen. Zij maakten een voorstel in de aandeelhoudersvergadering.

Met het voorstel wil de aandeelhouder zich voornamelijk richten op de Amerikaanse McDonald’s-vestigingen. Hoewel zij in Frankrijk worden gedwongen actie te ondernemen door nieuwe wetgeving over het gebruik van duurzame verpakkingen, heeft de keten geen plannen voor buiten Frankrijk. Daarom diende As You Sow een voorstel in om ook het beleid buiten Frankrijk serieus te nemen.

Imago McDonald’s

Een andere reden naast het milieu dat de aandeelhouder noemt is dat het onderzoek inzicht kan geven in de financiële gevolgen van een ander verpakkingsbeleid en wat dit betekent voor het imago van McDonald’s. Na het dwingende voorstel van de As You Sow heeft de McDonald’s ermee ingestemd om te onderzoeken of het mogelijk is om volledig op herbruikbare verpakkingen over te stappen.

De activistische aandeelhouder spreekt dan ook zijn genoegen uit over de plannen van de fastfoodketen. Daarbij stelt As You Sow dat het blij is dat de McDonald’s zich wil inzetten voor een meer circulaire toekomst. Zij verwachten dat het rapport gaat uitwijzen dat herbruikbare verpakkingen nodig zijn voor een goed duurzaamheidsbeleid. “We hopen dat andere quick service restaurants nu het voorbeeld van McDonald’s gaan volgen”, stelt As You Sow in een toelichting.

Vorig jaar kwam de aandeelhouder al tot een overeenkomst met PepsiCo en Coca Cola om het plasticgebruik te verminderen of te weren. De organisatie stelt dat de Starbucks op dit moment het verst is in het gebruik van duurzame verpakkingen. Daar gebruiken zij onder meer herbruikbare mokken voor de koffie.

Door: Nationale Horecagids

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.

29 oktober '24 ( 8:35)

Nieuwe horecaformule rapper Boef groot succes: razendsnelle uitverkoop

Rapper Boef heeft verrast gereageerd na de recente lancering van zijn nieuwe horecaformule Chick&Cheez. "Hier word je als eigenaar lijp van", deelt hij op zijn Instagram Stories bij reacties van klanten die door die razendsnelle uitverkoop net te laat waren. De 31-jarige artiest reisde onlangs vanuit zijn woonplaats Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten naar Nederland af om bij de opening van de ruim vijftig vestigingen te zijn.

23 oktober '24 ( 8:30)

Rapper Boef opent eigen fastfoodketen CHICK&CHEEZ

Boef opent donderdag zijn eigen fastfoodketen, genaamd CHICK&CHEEZ. Dat maakt de 31-jarige artiest dinsdag bekend. "Ik ben zwaar liefhebber van zowel kip als kaas en ik heb het gecombineerd in mijn eigen keten", schrijft Boef op Instagram.

08 oktober '24 (16:17)

Dunkin', bekende koffie- en donutketen, failliet in Nederland

UTRECHT (ANP) - Koffie- en donutketen Dunkin' is in Nederland failliet. Dat heeft medeaandeelhouder Roberto Fava bevestigd na een bericht van De Telegraaf. De curator van Dunki' zegt tegen de krant dat de ongeveer vijftig winkels voorlopig openblijven.

04 september '24 ( 9:47)

In tien jaar ruim 6000 fastfoodrestaurants meer in Nederland

DEN HAAG (ANP) - Het aantal fastfoodrestaurants is in tien jaar tijd met meer dan de helft gestegen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Begin dit jaar telde Nederland ruim 19.000 van dit soort eetplekken, terwijl dat er in 2014 nog ongeveer 12.600 waren.

01 augustus '24 (10:03)

Flinke brand gewoed bij snackbar; politie vermoedt brandstichting

Bij een snackbar in Amsterdam-Zuid heeft afgelopen nacht een flinke brand gewoed. De politie meldt donderdagochtend dat er een vermoeden is van brandstichting. Bij de brand raakte niemand gewond, maar een paar mensen moesten door ambulancepersoneel worden nagekeken omdat ze rook hadden ingeademd.

19 juni '24 ( 6:49)

Reclame Code Commissie fluit McDonald's terug over frietjes

McDonald's mag niet langer zeggen dat zijn Franse frietjes niets anders bevatten dan aardappel en zout. Dat deed de fastfoodketen in een paginagrote krantenadvertentie in maart. Voedselwaakhond Foodwatch won hierover een zaak bij de Reclame Code Commissie.

18 december '23 (13:32)

Veroordeling: 30 jaar cel voor dubbele moord McDonald's in Zwolle

Voor het doodschieten van twee broers in een vol McDonald's-restaurant in Zwolle is een 34-jarige man tot dertig jaar cel veroordeeld. De rechtbank achtte maandag een dubbele moord bewezen.