Horeca groeit nauwelijks, behalve fastfoodrestaurants
De definitie van het CBS van ‘fastfoodrestaurants’ gaat niet alleen over de grote ketens zoals de Burger King en de McDonald’s. Het statistiekbureau ziet ook kleine horecabedrijven, zoals cafetaria’s, lunchrooms, ijssalons en shoarmazaken als fastfood.
Het is geen onbekend beeld dat deze zaken het beter doen ten tijde van crisis. Het gebeurt vaker dat cafetaria’s het goed doen wanneer de economie hakkelt en kwakkelt. Vaak gaan consumenten in tijden van onzekerheid downtraden: ze besteden geld in de horeca in het goedkopere segment. Wanneer de economie zich weer hersteld presteert de fastfoodsector weer minder goed.
Prijsstijgingen
Het is niet raar dat de omzet van fastfoodrestaurants steeg. Door de prijsstijgingen voor grondstoffen, personeel en energie hebben de horecahouders in dit segment de prijzen van hun producten ook verhoogd. Omzetstijging betekent niet automatisch dat er ook meer winst wordt geboekt of dat er meer wordt verkocht. Het volume van de verkoop in de horeca daalde namelijk in bijna de gehele sector, volgens het CBS met 1,3 procent. Toch zagen de fastfoodrestaurants het volume enigszins groeien.
Ramingen voedselprijzen
Het CBS kwam daarnaast met nieuwe ramingen over de inflatie. De prijzen stegen in februari met acht procent ten opzicht van de maand ervoor. Zo stegen ook de prijzen voor voeding, dranken en tabak. Die waren in januari van dit jaar bijna 15 procent duurder dan in januari 2022.
Door: Nationale Horecagids