Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Voor dezelfde prijs minder oliebollen: ‘We eten er geen bol minder om’

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Voor dezelfde prijs minder oliebollen: ‘We eten er geen bol minder om’
Voor een zak van vijftien oliebollen legde je het voorgaande jaar rond de 10 euro neer. Dit jaar zitten er in diezelfde zak ineens twaalf bollen. Een oliebol is in vergelijking met vorig jaar al snel 20 tot 25 cent duurder geworden. Dit is ook te zien bij de ambachtelijke bakkers, waar de oliebollen voor een hogere prijs over de toonbank gaan. Desondanks zijn Nederlanders niet minder oliebollen gaan eten. Dit meldt NU.nl

“Wat de zakken oliebollen betreft, lijken we wel een supermarkt. Minder voor hetzelfde geld”, zegt Atze Lubach van de Nationale Bond van Kermisbedrijfhouders (BOVAK). In het land is ongeveer 95 procent van alle oliebollenkramen in handen van kermisondernemers.

Niet alleen de kramen, maar ook de ambachtelijke bakkers verkopen hun oliebollen voor een verhoogde prijs. De voorzitter van de Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV) verklaart dit: “Grondstofprijzen zijn hoger, bakolie is flink duurder geworden en de energiekosten zijn natuurlijk ook gestegen”. Zijn schatting is dat het voor een banketbakker 10 cent duurder is geworden om een oliebol te maken.

De ene kraam heeft daardoor zijn prijzen wat verhoogd, de andere hanteert dezelfde prijzen als vorig jaar. Volgens Lubach hangt dat ervan af waar de grondstoffen worden ingekocht en of er nog een voorraad beschikbaar is. “Er zijn kramen waar oliebollen nu wel 40 cent duurder zijn. Maar er zijn er ook waar ze nog evenveel kosten als vorig jaar.”

Twaalf paar handen met Oudejaarsdag

Elk jaar is het aanpoten voor de ongeveer 1500 oliebollenkramen in Nederland. Zeker op de laatste dag van het jaar. “In het voorseizoen kom je er wel met behulp van je familie”, stelt Lubach. “Maar op de dag dat er miljoenen bollen worden verkocht, sta je al gauw met twaalf man op een kraam en die mensen zijn nu lastig te vinden.”

Er zullen geen oliebollen minder worden verkocht, ondanks de gestegen kosten en het tekort aan personeel. “Dat dubbeltje extra maakt echt niet uit”, zegt Kisteman. “Mensen hebben het er wel voor over, omdat het bij de tijd van het jaar hoort.”

Door: Nationale Horecagids

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.

29 oktober '24 ( 8:35)

Nieuwe horecaformule rapper Boef groot succes: razendsnelle uitverkoop

Rapper Boef heeft verrast gereageerd na de recente lancering van zijn nieuwe horecaformule Chick&Cheez. "Hier word je als eigenaar lijp van", deelt hij op zijn Instagram Stories bij reacties van klanten die door die razendsnelle uitverkoop net te laat waren. De 31-jarige artiest reisde onlangs vanuit zijn woonplaats Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten naar Nederland af om bij de opening van de ruim vijftig vestigingen te zijn.

23 oktober '24 ( 8:30)

Rapper Boef opent eigen fastfoodketen CHICK&CHEEZ

Boef opent donderdag zijn eigen fastfoodketen, genaamd CHICK&CHEEZ. Dat maakt de 31-jarige artiest dinsdag bekend. "Ik ben zwaar liefhebber van zowel kip als kaas en ik heb het gecombineerd in mijn eigen keten", schrijft Boef op Instagram.

08 oktober '24 (16:17)

Dunkin', bekende koffie- en donutketen, failliet in Nederland

UTRECHT (ANP) - Koffie- en donutketen Dunkin' is in Nederland failliet. Dat heeft medeaandeelhouder Roberto Fava bevestigd na een bericht van De Telegraaf. De curator van Dunki' zegt tegen de krant dat de ongeveer vijftig winkels voorlopig openblijven.

04 september '24 ( 9:47)

In tien jaar ruim 6000 fastfoodrestaurants meer in Nederland

DEN HAAG (ANP) - Het aantal fastfoodrestaurants is in tien jaar tijd met meer dan de helft gestegen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Begin dit jaar telde Nederland ruim 19.000 van dit soort eetplekken, terwijl dat er in 2014 nog ongeveer 12.600 waren.

01 augustus '24 (10:03)

Flinke brand gewoed bij snackbar; politie vermoedt brandstichting

Bij een snackbar in Amsterdam-Zuid heeft afgelopen nacht een flinke brand gewoed. De politie meldt donderdagochtend dat er een vermoeden is van brandstichting. Bij de brand raakte niemand gewond, maar een paar mensen moesten door ambulancepersoneel worden nagekeken omdat ze rook hadden ingeademd.

19 juni '24 ( 6:49)

Reclame Code Commissie fluit McDonald's terug over frietjes

McDonald's mag niet langer zeggen dat zijn Franse frietjes niets anders bevatten dan aardappel en zout. Dat deed de fastfoodketen in een paginagrote krantenadvertentie in maart. Voedselwaakhond Foodwatch won hierover een zaak bij de Reclame Code Commissie.

18 december '23 (13:32)

Veroordeling: 30 jaar cel voor dubbele moord McDonald's in Zwolle

Voor het doodschieten van twee broers in een vol McDonald's-restaurant in Zwolle is een 34-jarige man tot dertig jaar cel veroordeeld. De rechtbank achtte maandag een dubbele moord bewezen.