JOGG wil jongeren beter beschermen tegen ongezonde voeding
Een nieuw onderzoek van onderzoeksbureau Ruigrok heeft volgens JOGG uitgewezen dat ongezonde reclame op sociale media jongeren beïnvloedt. “Het varieert van advertenties van bedrijven, supermarkten of merken die voedingsproducten laten zien, tot gesponsorde posts van influencers waarbij zij recepten of specifieke producten aanprijzen. Maar ook posts waarbij iemand laat zien wat men eet of drinkt, zonder dat dit gesponsord is”, zegt JOGG. De jongeren die veel ongezonde voeding voorbij zien komen op sociale media zijn vaak tussen de 7 en 18 jaar oud.
De directeur-bestuurder van JOGG, Marjon Bachra, denkt dat het voor ouders bijna niet haalbaar is om hun kinderen af te schermen van deze reclames. Zij zegt hierover: “We kunnen ervoor zorgen dat ouders en kinderen mediawijzer worden. Een gezonde (online) omgeving krijgen we alleen voor elkaar als juist ook content creators, media- en reclamebureaus, platforms en (toekomstige) marketeers beter bewust zijn van hun impact op de gezondheid van kinderen.”
De Reclamecode moet volgens de organisatie reclame gericht op kinderen onder de 12 jaar niet toestaan. In de praktijk blijkt dit anders te zijn. Zo toonde Tv-programma Pointer al aan dat 40 procent van de kinderen en meer dan de helft van de jongeren toch reclames ziet over ongezond eten. Het kabinet wil kindermarketing voor ongezonde voeding wettelijk beperken. Uit de praktijk is gebleken dat zelfregulering niet goed genoeg werkt. De conclusies uit het onderzoek benadrukken volgens JOGG de noodzaak van wettelijke regulering.
Door: Nationale Horecagids