Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

JOGG wil jongeren beter beschermen tegen ongezonde voeding

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
JOGG wil jongeren beter beschermen tegen ongezonde voeding
JOGG, Jongeren Op Gezond Gewicht, heeft gepleit voor betere bescherming van jongeren tegen het aanbod van ongezond eten, vooral op sociale media. De oproep van JOGG komt op een goed moment. Morgen spreekt de Tweede Kamer over leefstijl en preventie, waar ook een verbod op kindermarketing op de agenda staat. Dit meldt Foodclicks.

Een nieuw onderzoek van onderzoeksbureau Ruigrok heeft volgens JOGG uitgewezen dat ongezonde reclame op sociale media jongeren beïnvloedt. “Het varieert van advertenties van bedrijven, supermarkten of merken die voedingsproducten laten zien, tot gesponsorde posts van influencers waarbij zij recepten of specifieke producten aanprijzen. Maar ook posts waarbij iemand laat zien wat men eet of drinkt, zonder dat dit gesponsord is”, zegt JOGG. De jongeren die veel ongezonde voeding voorbij zien komen op sociale media zijn vaak tussen de 7 en 18 jaar oud.

De directeur-bestuurder van JOGG, Marjon Bachra, denkt dat het voor ouders bijna niet haalbaar is om hun kinderen af te schermen van deze reclames. Zij zegt hierover: “We kunnen ervoor zorgen dat ouders en kinderen mediawijzer worden. Een gezonde (online) omgeving krijgen we alleen voor elkaar als juist ook content creators, media- en reclamebureaus, platforms en (toekomstige) marketeers beter bewust zijn van hun impact op de gezondheid van kinderen.”

De Reclamecode moet volgens de organisatie reclame gericht op kinderen onder de 12 jaar niet toestaan. In de praktijk blijkt dit anders te zijn. Zo toonde Tv-programma Pointer al aan dat 40 procent van de kinderen en meer dan de helft van de jongeren toch reclames ziet over ongezond eten. Het kabinet wil kindermarketing voor ongezonde voeding wettelijk beperken. Uit de praktijk is gebleken dat zelfregulering niet goed genoeg werkt. De conclusies uit het onderzoek benadrukken volgens JOGG de noodzaak van wettelijke regulering.

Door: Nationale Horecagids

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.

29 oktober '24 ( 8:35)

Nieuwe horecaformule rapper Boef groot succes: razendsnelle uitverkoop

Rapper Boef heeft verrast gereageerd na de recente lancering van zijn nieuwe horecaformule Chick&Cheez. "Hier word je als eigenaar lijp van", deelt hij op zijn Instagram Stories bij reacties van klanten die door die razendsnelle uitverkoop net te laat waren. De 31-jarige artiest reisde onlangs vanuit zijn woonplaats Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten naar Nederland af om bij de opening van de ruim vijftig vestigingen te zijn.

23 oktober '24 ( 8:30)

Rapper Boef opent eigen fastfoodketen CHICK&CHEEZ

Boef opent donderdag zijn eigen fastfoodketen, genaamd CHICK&CHEEZ. Dat maakt de 31-jarige artiest dinsdag bekend. "Ik ben zwaar liefhebber van zowel kip als kaas en ik heb het gecombineerd in mijn eigen keten", schrijft Boef op Instagram.

08 oktober '24 (16:17)

Dunkin', bekende koffie- en donutketen, failliet in Nederland

UTRECHT (ANP) - Koffie- en donutketen Dunkin' is in Nederland failliet. Dat heeft medeaandeelhouder Roberto Fava bevestigd na een bericht van De Telegraaf. De curator van Dunki' zegt tegen de krant dat de ongeveer vijftig winkels voorlopig openblijven.

04 september '24 ( 9:47)

In tien jaar ruim 6000 fastfoodrestaurants meer in Nederland

DEN HAAG (ANP) - Het aantal fastfoodrestaurants is in tien jaar tijd met meer dan de helft gestegen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Begin dit jaar telde Nederland ruim 19.000 van dit soort eetplekken, terwijl dat er in 2014 nog ongeveer 12.600 waren.

01 augustus '24 (10:03)

Flinke brand gewoed bij snackbar; politie vermoedt brandstichting

Bij een snackbar in Amsterdam-Zuid heeft afgelopen nacht een flinke brand gewoed. De politie meldt donderdagochtend dat er een vermoeden is van brandstichting. Bij de brand raakte niemand gewond, maar een paar mensen moesten door ambulancepersoneel worden nagekeken omdat ze rook hadden ingeademd.

19 juni '24 ( 6:49)

Reclame Code Commissie fluit McDonald's terug over frietjes

McDonald's mag niet langer zeggen dat zijn Franse frietjes niets anders bevatten dan aardappel en zout. Dat deed de fastfoodketen in een paginagrote krantenadvertentie in maart. Voedselwaakhond Foodwatch won hierover een zaak bij de Reclame Code Commissie.

18 december '23 (13:32)

Veroordeling: 30 jaar cel voor dubbele moord McDonald's in Zwolle

Voor het doodschieten van twee broers in een vol McDonald's-restaurant in Zwolle is een 34-jarige man tot dertig jaar cel veroordeeld. De rechtbank achtte maandag een dubbele moord bewezen.