Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Consumenten onvoldoende beschermd tegen junkfoodreclame

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Consumenten onvoldoende beschermd tegen junkfoodreclame
Consumenten worden niet altijd goed beschermd tegen (al dan niet misleidende) reclames voor ongezond voedsel, zo concludeert onderzoeksbureau Panteia. Dat zocht in opdracht van voedselwaakhond foodwatch uit hoe de Nederlandse reclamecode werkt. Zowel volwassenen als kinderen worden "mogelijk op een onverantwoorde manier verleid om producten te kopen die schadelijk zijn voor hun eigen gezondheid".

Volgens het onderzoeksbureau laat de huidige Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV) "veel ruimte over voor betere bescherming". Een van de conclusies is dat er gebrek is aan inbreng vanuit maatschappelijke- en consumentenorganisaties bij de totstandkoming van de RvV. De onderzoekers zijn ook kritisch over het "reactieve" toezicht. Dat is afhankelijk van de klachten van consumenten of organisaties bij de Reclame Code Commissie (RCC). "Dit brengt het risico met zich mee dat (mogelijke) overtredingen niet onder de aandacht van de RCC worden gebracht."

Ook de regelgeving op het gebied van sociale media lijkt achter te lopen, schrijft Panteia. "Er is een bijzondere Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM), maar noch deze, noch de RvV beschermt kinderen effectief tegen voedingsreclame op sociale media." Voor de meeste sociale media moeten gebruikers minimaal 13 jaar oud zijn, maar in de praktijk maken ook jongere kinderen een account aan "en krijgen zij daarmee reclames te zien die niet bedoeld zijn voor hun leeftijdsgroep".

Reclamewet

Foodwatch-directeur Nicole van Gemert zegt dat het rapport genoeg argumenten bevat om wetgeving te introduceren of te verscherpen. "We moeten dit reclamemonster beteugelen. Foodwatch wil zo snel mogelijk een sterke reclamewet in plaats van een zwakke reclamecode."

Staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid laat aan onderzoeksplatform Pointer weten bezig te zijn met "een verkenning van een aantal juridische mogelijkheden in de voedselomgeving". Een verbod op kindermarketing zou daar een onderdeel van zijn.

Door: ANP

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.

29 oktober '24 ( 8:35)

Nieuwe horecaformule rapper Boef groot succes: razendsnelle uitverkoop

Rapper Boef heeft verrast gereageerd na de recente lancering van zijn nieuwe horecaformule Chick&Cheez. "Hier word je als eigenaar lijp van", deelt hij op zijn Instagram Stories bij reacties van klanten die door die razendsnelle uitverkoop net te laat waren. De 31-jarige artiest reisde onlangs vanuit zijn woonplaats Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten naar Nederland af om bij de opening van de ruim vijftig vestigingen te zijn.

23 oktober '24 ( 8:30)

Rapper Boef opent eigen fastfoodketen CHICK&CHEEZ

Boef opent donderdag zijn eigen fastfoodketen, genaamd CHICK&CHEEZ. Dat maakt de 31-jarige artiest dinsdag bekend. "Ik ben zwaar liefhebber van zowel kip als kaas en ik heb het gecombineerd in mijn eigen keten", schrijft Boef op Instagram.

08 oktober '24 (16:17)

Dunkin', bekende koffie- en donutketen, failliet in Nederland

UTRECHT (ANP) - Koffie- en donutketen Dunkin' is in Nederland failliet. Dat heeft medeaandeelhouder Roberto Fava bevestigd na een bericht van De Telegraaf. De curator van Dunki' zegt tegen de krant dat de ongeveer vijftig winkels voorlopig openblijven.

04 september '24 ( 9:47)

In tien jaar ruim 6000 fastfoodrestaurants meer in Nederland

DEN HAAG (ANP) - Het aantal fastfoodrestaurants is in tien jaar tijd met meer dan de helft gestegen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Begin dit jaar telde Nederland ruim 19.000 van dit soort eetplekken, terwijl dat er in 2014 nog ongeveer 12.600 waren.

01 augustus '24 (10:03)

Flinke brand gewoed bij snackbar; politie vermoedt brandstichting

Bij een snackbar in Amsterdam-Zuid heeft afgelopen nacht een flinke brand gewoed. De politie meldt donderdagochtend dat er een vermoeden is van brandstichting. Bij de brand raakte niemand gewond, maar een paar mensen moesten door ambulancepersoneel worden nagekeken omdat ze rook hadden ingeademd.

19 juni '24 ( 6:49)

Reclame Code Commissie fluit McDonald's terug over frietjes

McDonald's mag niet langer zeggen dat zijn Franse frietjes niets anders bevatten dan aardappel en zout. Dat deed de fastfoodketen in een paginagrote krantenadvertentie in maart. Voedselwaakhond Foodwatch won hierover een zaak bij de Reclame Code Commissie.

18 december '23 (13:32)

Veroordeling: 30 jaar cel voor dubbele moord McDonald's in Zwolle

Voor het doodschieten van twee broers in een vol McDonald's-restaurant in Zwolle is een 34-jarige man tot dertig jaar cel veroordeeld. De rechtbank achtte maandag een dubbele moord bewezen.