Compass voert campagne tegen voedselverspilling
Ieder jaar draagt voedselverspilling bij aan 8 tot 10 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. In combinatie met de wereldwijde voedselinflatie en de druk op de kosten van levensonderhoud, maakt dat de strijd tegen belangrijker dan ooit volgens Compass Group.
Compass Group brengt opdrachtgevers, leveranciers, partners en collega’s uit veertig landen bijeen en hoopt het voortouw te nemen in de wereldwijde beweging tegen voedselverspilling. Vorig jaar heeft het bedrijf het eigen voedselafval in 28 landen met 28 procent verminderd. Daarmee ligt het op koers om de doelstelling om in 2030 het voedselafval gehalveerd te hebben, te halen.
Initiatieven tegen voedselverspilling in Nederland
Al lange tijd werkt Compass Group samen met Too Good To Go. Zo is het aantal verrassingspakketten in 2022 verdubbeld ten opzicht van 2021. Zo zijn er in 2022 18.807 maaltijden en 28.807 kilo voedsel gered van de prullenbak. Dit staat gelijk aan een CO2-besparing van 47.017 kilo.
InstockMarket
Daarnaast werkt Compass Group samen met InstockMarket om producten die niet aan de eisen voldoen een tweede kans te geven. Een kromme komkommer of te kleine pompoen die normaal niet in de schappen belanden komen bij de Food Rescue Market terecht, waar ze nogmaals op kwaliteit worden gecontroleerd. Inmiddels werkt Instock samen met 85 verschillende boeren, telers en producenten.
De Clique
Compass Group werkt samen met De Clique in de omgeving van Utrecht, Amersfoort, Woerden, Gouda, Den Haag en Rotterdam. De Clique haalt organische grondstoffen, zoals koffiedik, snijresten en andere voedselresten CO2-neutraal op en gebruikt deze als grondstof voor nieuwe (voedsel)producten.
Door: Nationale Horecagids