Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Heineken verkoopt minder bier, maar ziet omzet stijgen door hogere prijzen

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Heineken verkoopt minder bier, maar ziet omzet stijgen door hogere prijzen
Heineken heeft minder bier verkocht, maar door de hogere prijzen voor de drank wist de bierbrouwer wel een hogere omzet in de boeken te zetten. Onder andere in de Verenigde Staten en Europa kochten mensen minder bier, maar topman Dolf van den Brink vindt de daling in die gebieden nog meevallen. "De vraag bij consumenten hield in het eerste kwartaal beter stand dan verwacht", zei hij.

Wereldwijd verkocht Heineken 54,8 miljoen hectoliter bier in de eerste drie maanden van 2023. Dat is 3 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar de omzet voor het concern, dat ook merken als Amstel, Desperados en Birra Moretti bezit, steeg met zo'n 9 procent. Dat is voor een groot deel te danken aan prijsverhogingen, zo meldt Heineken bij zijn kwartaalcijfers. De winst daalde tot 403 miljoen euro, tegenover 417 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2022.

Heineken had vorig jaar al te maken met flink gestegen kosten die voor een groot deel werden doorberekend in de verkoopprijzen voor blikjes en flesjes bier. Duurdere verpakkingsmaterialen en ingrediënten maken een biertje waarschijnlijk ook dit jaar duurder, zo is de verwachting. Daarom rekende Heineken er al op dat de verkoop in Nederland en andere West-Europese landen zou inzakken.

Ophef

Maar het bierconcern had ook te maken met tegenvallers in Vietnam en Nigeria, waar minder vraag naar bier van het merk Heineken was. Daarnaast meldt Heineken te zijn gestopt met de verkoop van zijn bekendste merk in Rusland. De Amsterdamse brouwer is juist al jaren bezig de verkoop van het 'premiummerk' Heineken op te voeren om de winstgevendheid te vergroten.

Heineken ging onlangs nog door het stof na ophef over zijn activiteiten in Rusland. In maart vorig jaar, kort na de Russische inval in Oekraïne, kondigde het bedrijf aan te willen vertrekken uit het land. Maar na onderzoek van nieuwssite Follow The Money kwam aan het licht dat de Russische tak van Heineken in 2022 nog tientallen nieuwe producten had gelanceerd. Heineken verklaarde daarop dat het "eerder duidelijker had moeten zijn over de noodzaak om nieuwe producten te introduceren" in het land.

Het is nog altijd te bedoeling dat Heineken zijn Russische onderdeel verkoopt. Maar onzekerheid over de regels die Russische autoriteiten hanteren zouden een deal bemoeilijken. Heineken verwacht een boekverlies te lijden op die verkoop.

Door: ANP

23 september '24 (15:18)

Horecamedewerkers Kuip door NAC gecompenseerd voor ontstane leed

NAC biedt excuses aan aan iedereen die zich onveilig heeft gevoeld door het wangedrag van supporters van de Bredase club na afloop van de wedstrijd tegen Feyenoord in de Kuip. Daarbij werden zondag vijf horecamedewerkers aangevallen. In een statement zegt NAC persoonlijk contact te zoeken met de slachtoffers om hen "op gepaste wijze te compenseren voor het ontstane leed".

09 augustus '24 ( 9:33)

Na koopadvies Thuisbezorgd-eigenaar bij stijgers op Damrak

AMSTERDAM (ANP) - Just Eat Takeaway behoorde vrijdag tot de stijgers op de Amsterdamse beurs. De kenners van de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley verhoogden het beleggingsadvies voor het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl naar kopen. Het aandeel steeg daarop 4,7 procent. De algehele stemming op de aandelenmarkten was op de laatste dag van de turbulente beursweek voorzichtig positief. De wereldwijde beurzen kwamen deze week flink onder druk te staan na een historische koersval van de Japanse beurs op maandag. De vrees voor een recessie in de Verenigde Staten wakkerde daarbij een wereldwijde verkoopgolf aan.

28 mei '24 (11:35)

Catering test 123

test test

29 juni '23 (11:03)

Ketchup van The Ketchup Club vanaf volgende week te vinden bij de Albert Heijn

The world needs more ketchup, vindt The Ketchup Club. Waarom? Omdat ketchup het beste haalt uit groenten en fruit die anders worden weggegooid. Bijvoorbeeld in Kenia, waar The Ketchup Club meer dan 100 boeren helpt voorkomen dat 40 procent van de tomaten- en mango-oogst verloren gaat. Wat overblijft? Boeren met een stabiel en beter inkomen en veel, veel minder verspilling. Vanaf volgende week is de ketchup van The Ketchup Club in 3 smaken te koop in meer dan 700 filialen van Albert Heijn. Dat meldt The Ketchup Club.

16 juni '23 (10:41)

Flink begint ‘Buurthub’-winkel in Alkmaar

Flink wil de winkels van waaruit bezorgers vertrekken aantrekkelijker maken voor buurtbewoners. Dat wil de flitsbezorger doen met de zogenaamde ‘Buurthubs’. De eerste locatie openen zij in Alkmaar. Daar heeft de locatie een flinke make-over gekregen, met een volledige restyling en een nieuw interieur. Dat meldt Foodclicks.

15 juni '23 (18:04)

Leo Catering kan Woonstad Rotterdam aan portefeuille toevoegen

Sinds 5 juni kunnen werknemers van Woonstad Rotterdam genieten van de catering van Leo Catering (hiervoor Leo Love Good Food). Dagelijks krijgen medewerkers op drie locaties hun maaltijden door dit bedrijf verzorgd. Dit meldt Out.of.HomeShops. 

14 juni '23 (12:44)

Sodexo serveert alleen nog duurzame vis

Cateraar Sodexo heeft de stap gemaakt om vanaf dit jaar alleen nog 100 procent duurzame vis te verkopen. Om te laten zien dat het menens is, hebben zij tijdens de World Ocean Day op 8 juni de ‘World Ocean Deal’ ondertekend. Sodexo gaat gebruikmaken van de VISWijzer, een uitgave van Good Fish in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds. Voorheen sloten ook cateraars Albron en Vermaat zich bij de deal aan. Dat meldt Sodexo.

14 juni '23 ( 9:30)

Kabinet trekt 30 miljoen uit voor visserijsector en vissersdorpen

Het kabinet trekt 30 miljoen euro uit voor de visserijsector, meldt minister Piet Adema (Landbouw) in een brief aan de Tweede Kamer. Het geld is ook bedoeld voor vissersdorpen en -gemeenschappen. Die staan de laatste jaren onder druk omdat de vissersvloot krimpt, onder meer vanwege de hoge brandstofprijzen en het verbod op pulsvissen.

13 juni '23 (12:46)

Mariska uit Hilversum stopte als sekswerker en bakt nu koekjes voor de Amsterdamse horeca

Mariska Majoor uit Hilversum werkte jarenlang als sekswerker en was een boegbeeld voor de branche. Tot zij zeven jaar geleden erachter kwam dat ze ernstig ziek is. Toen stopte ze met werken. Het was het begin van een merkwaardige carrièreswitch: nu bakt en verkoopt ze koekjes voor de Amsterdamse horeca, meldt NH Nieuws.

13 juni '23 (11:10)

Sligro verduurzaamt vervoer met 25 elektrische vrachtwagens

In het verduurzamingsprogramma van Sligro geldt ook de verduurzaming van het transport. Daarom heeft Sligro een aantal jaren geleden geëxperimenteerd met verschillende elektrische voertuigen om in de praktijk te ontdekken welk type het meest geschikt is voor de distributie naar horeca in stedelijke omgevingen. Er zijn kleine bestelauto’s en klassieke vrachtauto’s uitgeprobeerd, evenals een wegtrein voor de binnenstad. Sligro ontving onlangs een levering van 25 nieuwe, volledig elektrische Renault vrachtauto’s om een volgende stap naar verduurzaming te maken. Dat meldt Sligro.