Heineken boekt meer winst en omzet na jaar vol prijsverhogingen
De brouwer verkocht in 2022 bijna 257 miljoen hectoliter drank, wat net geen 7 procent meer is dan een jaar eerder. Maar per hectoliter behaalde Heineken meer omzet. Voor een deel kwam dat door prijsverhogingen waarmee het bedrijf de gestegen kosten voor verpakkingen, ingrediënten als hop en graan en lonen opving. Daarnaast kochten klanten nog altijd steeds meer premiummerken, zoals het merk Heineken, die meer kosten.
De omzet kwam uit op ruim 34,6 miljard euro. Als overnames en de verkoop van bedrijven niet worden meegerekend stegen de opbrengsten daarmee 19 procent. De aangepaste nettowinst, voor eenmalige uitgaven en afschrijvingen, steeg met bijna 31 procent tot 2,8 miljard euro. Daarbij hielp het ook dat Heineken wereldwijd minder belastingen hoefde te betalen.
Prijsverhoging gaat door
Vooruitblikkend op 2023 verwacht Heineken dat de kosten voor ingrediënten en energie per hectoliter bier met zo'n 16 tot 19 procent zullen stijgen. Het bedrijf is van plan het grootste deel van die extra uitgaven terug te verdienen door de prijzen voor zijn bieren verder te verhogen.
In Europa zal dit de verkoop van bier harder raken dan in opkomende markten, verwacht het bedrijf. Over de volle breedte blijft de hoeveelheid verkochte drank naar verwachting gelijk of stijgt die licht in 2023.
Heineken schreef ook 88 miljoen euro af op zijn Russische activiteiten, die het bedrijf nog altijd probeert te verkopen. Toen de brouwer in maart vorig jaar aankondigde te vertrekken uit Rusland, verwachtte het bedrijf 400 miljoen euro af te moeten schrijven op dit onderdeel.
Door: ANP