Picnic overtreedt de regels: geen Nederlands etiket op sommige producten
Onder de noemer ‘Op reis voor de beste prijs’ kunnen klanten producten kopen tegen een lagere prijs. Zo is het mogelijk om de Duitse variant van Hak te bestellen. Het gaat om hetzelfde product, met dezelfde ingrediënten, maar dan met een Duits etiket. Puur daardoor kan die voor een lagere prijs aangeboden worden.
Verzet tegen grote fabrikanten
Grote fabrikanten bepalen zelf hoe duur bepaalde producten worden aangeboden in landen. Daarom zijn er producten die in het ene land goedkoper zijn dan in andere landen. Picnic wil zich hiertegen verzetten. Zij vinden dat er een te grote macht ligt bij de fabrikanten en proberen op deze manier dit te omzeilen.
Nederlands etiket verplicht
Volgens Picnic is er een verschil tussen een online supermarkt en een fysieke. De Nationale Voedsel- en Warenautoriteit verplicht het supermarkten om een Nederlandse beschrijving op de verpakking te zetten. Picnic denkt dat zij dit niet hoeven te doen, omdat zij het etiket in de app vertalen naar het Nederlands. Maar dat is niet juist.
In de wetgeving staat dat de voedselinformatie en vermeldingen op de etiketten in de moedertaal vermeld moeten staan. Als een product in Nederland wordt verkocht, moet het etiket ook in het Nederlands zijn. Dit staat vastgelegd in het Warenwetbesluit.
Vermelding altijd in het Nederlands
Deze eisen gelden voor zowel de verpakkingen als het medium waarop de artikelen worden verkocht. Dat betekent dat het verplicht is om op beide plaatsen de vermeldingen in het Nederlands te schrijven.
Michiel Muller, de topman van Picnic, snapt dat de NVWA dit meldt. Hij geeft aan dat het volgens hem meer een politiek probleem is en niet zozeer een voedselveiligheidsprobleem. Hiermee doelt hij op de wetgeving omtrent de etiketten van verpakkingen. Spottend stelt hij dat niemand het etiket van een fles cola gaat lezen, of die nou in het Nederlands of Duits is.
NVWA spreekt met Picnic
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit zegt dat zij in gesprek zijn met de online supermarkt. Muller geeft echter aan dat zij nog niet gaan stoppen met de actie. Daarbij zegt hij dat zij niet op zoek zijn naar een ruzie met de NVWA. Hij wil Nederlanders enkel een eerlijke prijs aanbieden voor producten die zij verkopen. Daar voegt hij aan toe dat het mogelijk een mooie gelegenheid is om naar de wetgeving te gaan kijken.
Door: Nationale Horecagids